Lasten kehitystä tarkastelevassa tutkimuksessa on mukana 1400 perhettä

25.10.2016

Lasten varhaista kehitystä kokonaisvaltaisesti tarkasteleva Hyvän kasvun avaimet -tutkimus ottaa huomioon lasten fyysisen terveyden, sosio-emotionaalisen kehityksen ja ympäristötekijät. Tutkimuksessa on mukana noin 1400 varsinais-suomalaista perhettä.

​Turun yliopiston tiedote 25.10.2016

Median edustajat ovat tervetulleita Hyvän kasvun avaimet -tutkimuksen perheille järjestettävään Superfriend´s day -tapahtumaan.

Aika: sunnuntai 30.10.2016 klo 13–15
Paikka: Educarium -rakennus, Assistentinkatu 5, Turun yliopisto

Hyvän kasvun avaimet -tutkimuksessa tarkastellaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella vuosina 2008–2010 syntyneitä lapsia ja heidän perheitään. Seurantatutkimus on käynnistynyt jo äitien raskausvaiheessa vuonna 2007.

– Hyvän kasvun avaimet -seurantatutkimus tuottaa perustietoa lapsuus- ja nuoruusajan kehityksestä. Kiinnostuksen kohteena ovat muun muassa terveydelliset, psykososiaaliset, taloudelliset ja kulttuuriset tekijät lasten ja lapsiperheiden arjessa. Perheiden sitoutuminen pitkäkestoiseen tutkimukseen on tae tutkimuksen onnistumiselle ja laadulle, sanoo tutkimuksen johtaja Hanna Lagström.

Lasten kehitystä ja heidän hyvinvointiinsa vaikuttavia tekijöitä on tarkoitus seurata vaiheittan aina aikuisikään saakka. Pitkittäistutkimusten arvo nousee seurannan edetessä, koska uusi aineisto kertyy aiemman tiedon päälle ja saa näin entistä merkityksellisemmän tieteellisen arvon.

– On selvää, että tutkimusaineiston kansallinen ja myös kansainvälinen kiinnostavuus kasvaa seurannan edetessä, Lagström toteaa.

– Osallistuminen pitkittäistutkimukseen on kuin ystävyyssuhde. Hyvä ystävyys on vastavuoroista, se ottaa mutta myös antaa. Sama pätee tutkimukseen. Erityisesti tehtäessä pitkittäistutkimusta perheiden sitouttaminen ja innostaminen tutkimukseen on tärkeää. Perheillä tulee olla tunne siitä, että heidän panostaan arvostetaan ja että osallistumalla tutkimukseen he ovat mukana rakentamassa lasten ja perheiden hyvinvointia laajemminkin, toteaa tutkija Piia af Ursin.

Tutkimusryhmä järjestää perheille 30.10.2016 yhteisen tapahtuman, superystäväpäivän, jossa on mukavaa yhdessäoloa ja ohjelmaa sekä lapsille että vanhemmille.

– Tapahtumassa on toimintaa sekä lapsille että vanhemmille kädentaitojen, tekniikan, liikunnan, taiteen, kulttuurin ja tieteen merkeissä. Lapsille järjestettävien ohjattujen työpajojen aikana vanhemmille on luvassa ajankohtaisia tietoiskuja kouluikäisten arkea koskettavista teemoista sekä mahdollisuus tavata tutkijoita ja jututtaa eri alojen asiantuntijoita, Lagström kertoo.

Tapahtumassa muun muassa kasvatuspsykologi Niina Junttila puhuu lasten vertaissuhteista ja yksinäisyydestä, erityispedagogiikan yliopisto-opettaja Heli Ketovuori oppimisen haasteista ja tukemisesta sekä tohtorikoulutettava Marko Lähteenmäki vertaistuen merkityksestä isyydessä.

Vanhemmat saavat tutkimukseen osallistumalla tarkempaa tietoa lapsensa kasvusta, kehityksestä ja terveydestä sekä omasta terveydestään. Tutkimus auttaa vanhempia ymmärtämään lapsen kehityksen erityispiirteitä ja huomioimaan lapsiperheen arkeen liittyviä haasteita.

– Osallistumalla tutkimukseen perheet ovat osaltaan auttamassa yhteiskunnan päättäjiä rakentamaan hyvän kasvun tukiverkostoja, Lagström huomauttaa.

Lisätietoja:

Dosentti, tutkimuksen johtaja Hanna Lagström (hanna.lagstrom@utu.fi, 040 7276746)

KT, tutkija Piia af Ursin (pkafur@utu.fi, 02 333 5966)

Luotu 25.10.2016 | Muokattu 25.10.2016