Lasten yliopisto kutsuu kuulemaan joulun rakennuspalikoista

19.11.2018

Mikä oli Betlehemin tähti, miksi Jeesus-lapselle vietiin juuri mirhamia, miksi syömme joulutähtiä ja piparkakkuja, mikä on joulukalenterin tarina ja miksi vietämme joulua juuri 25.12.? Näihin ja moniin muihin joulun rakennuspalikoihin liittyviin kysymyksiin saa vastauksen Turun yliopiston Lasten yliopiston joululuennolla lauantaina 1.12.

​Turun yliopiston tiedote 9.11.2018

Uskontotieteen tohtorikoulutettava Anna Haapalainen on luvannut kertoa Lasten yliopiston luennolla jouluun liittyvistä tavoista ja esineistä. Väitöskirjatyönsä ohessa Haapalainen toimii myös Turun yliopiston Centre for the Study of Christian Cultures -tutkimuskeskuksen johtoryhmän jäsen.

Kotoisen joulumme lisäksi Anna kertoo eri kulttuurien jouluperinteistä sekä siitä, mitä me olemme omaksuneet omaan jouluumme muista kulttuureista. Monet perinteet kun ovat kulkeutuneet Suomeen kauempaa, osa jopa maapallon toiselta puolen. Anne kertoo myös, miten jouluperinteet ovat muuttuneet ja muuttuvat yhä.

Tiedeluennot on tarkoitettu 7–10-vuotiaille koululaisille. Luento pidetään Turun yliopiston Educarium-rakennuksen (Assistentinkatu 5) Edu1-salissa. Luento alkaa kello 12.00, mutta aulaan pääsee kello 11.30 lähtien, jolloin Educariumin aulassa tarjoillaan glögiä, mehua ja pipareita. Tapahtuma on maksuton.

Luennoille osallistuvien toivotaan ilmoittautuvan osoitteessa www.utu.fi/lastenyliopisto.

Median käyttöön vapaasti kuva Anna Haapalaisesta osoitteessa https://apps.utu.fi/media/kuvat/joululuento-2018-Haapalainen.jpg

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet
Luotu 19.11.2018 | Muokattu 19.11.2018