Lasten yliopisto paljastaa veden, lumen ja jään erot

07.12.2017

Turun yliopiston Lasten yliopisto houkuttelee lauantaina 160 lasta kuuntelemaan tutkittua tietoa vedestä, lumesta ja jäästä. Maantieteen professori Jukka Käyhköä on luvannut paljastaa 7–10-vuotiaille lastenyliopistolaisille, millainen maapallo olisi, jos meillä ei olisi lainkaan jäätä ja millaista on pehmeä jää.

​Turun yliopiston tiedote 7.12.2017

Professori Jukka Käyhkö tuntee lumen ja jään salat, ja paljastaa ne Lasten yliopiston luennolla. Hän kertoo muun muassa sen, miten lumihiutale syntyy ja miksi joskus sataa rakeita. Hän paljastaa myös, mitä eroa on pohjois- ja etelänavan jääpeitteellä, miten ilmastonmuutos näihin vaikuttaa, ja kertoo pehmeästä jäästä.

Turun yliopisto käynnisti Lasten yliopiston toiminnan vuonna 2008. Luennot ovat kaikille ikäryhmään kuuluville avoimia, mutta runsaan kysynnän vuoksi vaativat ilmoittautumisen.

Lasten yliopiston päätapahtumia ovat heinäkuiset tiedeluennot sekä kesän leirit. Viime vuosina paikkansa ovat vakiinnuttaneet myös joululuennot. Lasten yliopisto on mukana myös useissa yliopiston tieteen yleistajuistamiseen tähtäävissä tapahtumissa.

Media on tervetullut jutuntekoon Lasten yliopistoon lauantaina 9.12.2017 Turun yliopiston Publicum-rakennukseen (Assistentinkatu 7). Tapahtuma alkaa kello 11.15 mehu- ja piparitarjoilulla, luento alkaa kello 12.00.

Lisätietoja: Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi, p. 040 735 4858.

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 07.12.2017 | Muokattu 07.12.2017