Lasten yliopisto pureutuu veteen, lumeen ja jäähän

13.11.2017

Lasten yliopiston joululuennon aiheena on Vettä, lunta vai jäätä? Sama aine, eri muoto. Maantieteen professori Jukka Käyhkö on luvannut kertoa, miten vesi muuttuu lumihiutaleeksi tai jääkiteeksi, mitä on pehmeä jää ja entä jos meillä ei olisikaan jäätä ja lunta?

​Turun yliopiston tiedote 13.11.2017

Lasten yliopiston luento pidetään lauantaina 9.12. kello 12.00 alkaen Turun yliopiston Publicum-rakennuksessa (Assistentinkatu 7). Ennen luentoa tarjoillaan mehua ja pipareita.

Luennolla luvassa on monipuolinen kertomus veden eri olomuodoista. Käyhkö kertoo muun muassa se, miten lumihiutale syntyy ja miksi joskus sataa rakeita. Hän paljastaa myös, mitä eroa on pohjois- ja etelänavan jääpeitteellä ja miten ilmastonmuutos näihin vaikuttaa.

Lasten yliopiston tavoitteena on saada lapset ja nuoret kiinnostumaan tieteestä ja tieteen tekemisestä. Turun yliopiston alaisuudessa toimiva Lasten yliopisto järjestää tiedeluentoja sekä tiedeleirejä. Luennot on tarkoitettu 7–10-vuotiaille.

Ilmoittautuminen luennolle aukeaa keskiviikkona 15.11. klo 12 nettiosoitteessa www.utu.fi/lastenyliopisto.

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet
Luotu 13.11.2017 | Muokattu 13.11.2017