Lauri Honko -konferenssi esittelee ekologiaa, spirituaalisuutta ja eepoksia

15.08.2013

Turun yliopisto ja Åbo Akademi kunnioittavat ansioitunutta kulttuurintutkijaa.

​Turun yliopiston tiedote 15.8.2013

Suuri joukko uskontotieteilijöitä ja folkloristeja eri puolilta maailmaa kokoontuu elokuussa Turkuun juhlistamaan alan kansainvälisesti tunnetuimman suomalaistutkijan Lauri Hongon uraa. Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhdessä järjestämän konferenssin teemana on Hongon perintö ja sen ajankohtaisuus nykypäivänä.

Honko nimitettiin Turun yliopiston uskontotieteen ja folkloristiikan professoriksi 50 vuotta sitten. Hongon merkitys suomalaisessa ja kansainvälisessä tutkimuksessa on levinnyt laajalle. Hän kehitti muun muassa eepostutkimusta, perinne-ekologiaa, lääketieteellistä antropologiaa sekä kenttätutkimuksen menetelmiä.

Hongon työ on edelleen ajankohtaista, vaikka hän kuoli jo vuonna 2002. Erityisen ajankohtaisena hänen työnsä näkyy UNESCOn aineettoman kulttuuriperinnön suojelun yleissopimuksessa, jonka Suomi allekirjoitti toukokuussa 2013.

Aineeton kulttuuriperintö on esimerkiksi suullista perinnettä, esittävää taidetta, rituaalien ja juhlatilaisuuksien eri tapoja ja muotoja sekä luontoa ja maailmankaikkeutta koskevia tietoja, taitoja ja käytäntöjä. Tästä teemasta puhuu yksi konferenssin pääpuhujista, professori Regina Bendix saksalaisesta Göttingenin yliopistosta.

Ihmisten ja luonnon suhteita sekä luonnolle annettavia merkityksiä tarkasteleva perinne-ekologia on aiheena norjalaisen Bergenin yliopiston professori Håkan Rydvingin pääpuheenvuorossa. Rydving on laaja-alainen, erityisesti saamelaisuuteen perehtynyt tutkija.

Muut kansainväliset pääpuhujat ovat henkisyyteen ja uusiin uskonnollisuuden muotoihin perehtynyt brittiläisen Milton Keynesin avoimen yliopiston lehtori Marion Bowman sekä epiikantutkijat, yhdysvaltalaisen St. Olaf Collegen professori Joseph Mbele ja intialaisen Mangaloren yliopiston professori Viveka Rai.

Kansainvälistä The Role of Theory in Folkloristics and Comparative Religion -tapahtumaa isännöivät Turun yliopiston ja Åbo Akademin uskontotieteen ja folkloristiikan oppiaineet sekä Donner-instituutti.  Tilaisuus järjestetään 21.–23. elokuuta Åbo Akademin Arkenissa (Tehtaankatu 2, Turku). Media on tervetullut seuraamaan seminaaria.

Luotu 15.08.2013 | Muokattu 29.06.2021