Liikesivistysrahasto lahjoittaa Turun yliopistolle 200 000 euroa

11.05.2017

Lahjoitus kohdennetaan kauppatieteelliselle koulutusalalle. Liikesivistysrahasto tekee yhteensä 2,5 miljoonan euron lisälahjoituksen suomalaisille yliopistoille, joilla on kauppatieteellistä tutkimusta ja koulutusta.

​Turun yliopiston tiedote 11.5.2017

Lahjoitus on investointi suomalaiseen kauppatieteelliseen tutkimukseen ja koulutukseen ja Liikesivistysrahaston lahja 100-vuotiaalle Suomelle.

‒ Lahjoituksillamme haluamme osaltamme edistää liiketaloustieteellisen tutkimuksen ja opetuksen uudistumista suomalaisissa yliopistoissa, kertoo Liikesivistysrahaston toimitusjohtaja Johanna Vesterinen.

‒ Yhteiskuntamme tulevan menestyksen kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että pystymme jatkuvasti uudistamaan osaamistamme muuttuvan maailman vaatimusten mukaisiksi. Tässä yliopistoilla on merkittävä rooli, korostaa Liikesivistysrahaston hallituksen puheenjohtaja, OP Ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen.

Turun kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlund toteaa, että Liikesivistysrahasto on lähes satavuotisen historiansa aikana ollut liiketaloustieteen ja liiketoimintaosaamisen kehittämisen keskeisin tukija Suomessa.

‒ Otamme jälleen kiitollisena vastaan tämän merkittävän lahjoituksen, jonka avulla pystymme entistäkin vahvemmin uudistamaan toimintaamme, kun pyrimme vastaamaan isoihin yhteiskunnallisiin kysymyksiin, Granlund sanoo.

Liikesivistysrahasto on vuosina 2016 ja 2017 lahjoittanut suomalaisille yliopistoille yhteensä 5,0 miljoonaa euroa kohdennettuna kauppatieteelliselle alalle. Yhteensä kymmeneen yliopistoon kohdistuvien lahjoitusten kriteeristönä on ollut akateeminen menestys tieteellisessä tutkimuksessa, yliopistojen yhteiskunnallinen vaikuttavuus mitattuna ekonomien ja tohtorien lukumäärällä sekä Liikesivistysrahaston valtakunnallisen aluetoiminnan myötä vastaanottamat lahjoitukset vuosina 2000‒2015.

Valtio on varautunut pääomittamaan suomalaisten yliopistojen kesäkuun loppuun mennessä keräämää pääomaa jopa kolminkertaisella summalla. Pääomittamiseen varattu summa on yhteensä 150 miljoonaa euroa. Turun yliopiston varainhankinnassa kerätään lahjoituksia yksityishenkilöiltä sekä yrityksiltä ja yhteisöiltä. Lahjoitetuilla varoilla tuetaan yliopiston toimintaa ja tavoitteita. Yli 10 000 euron lahjoituksen voi kohdentaa tietylle Turun yliopiston koulutusalalle. www.utu.fi/lahjoita

Lisätietoa:

dekaani Markus Granlund, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu, p. 050 411 8588, markus.granlund@utu.fi

toimitusjohtaja Johanna Vesterinen, Liikesivistysrahasto, p. 045 874 2734, johanna.vesterinen@lsr.fi

Luotu 11.05.2017 | Muokattu 11.05.2017