Liikesivistysrahasto lahjoitti Turun yliopistolle 200 000 euroa

23.12.2016

Liikesivistysrahaston kannatusyhdistys on lahjoittanut Turun yliopistolle 200 000 euroa. Lahjoitus on kohdennettu kauppatieteisiin. Kaikkiaan rahasto jakoi 2,5 miljoonaa euroa kymmenelle kauppatieteitä harjoittavalle suomalaisyliopistolle.

​Turun yliopiston tiedote 23.12.2016

Liikesivistysrahaston toimitusjohtajan Johanna Vesterisen mukaan kannatusyhdistys kokee tärkeäksi tukea kauppatieteitä hetkellä, jolloin julkisen sektorin tutkimusrahoitus on vähenemään päin.

– Hallituksemme tahtotilana on jatkaa lahjoitustoimintaa yliopistoille myös ensi vuonna, Vesterinen sanoo.

Rahasto jakoi kokonaissumman 10 yliopiston kesken kolmen kriteerin perusteella.

– Kriteereinä olivat menestys tieteellisessä tutkimuksessa, yliopiston yhteiskunnallinen vaikuttavuus mitattuna valmistuneiden maisterin ja tohtorien määrällä sekä se, kuinka paljon lahjoituksia liikesivistysrahasto on viimeisen 15 vuoden aikana yliopiston toimialueelta saanut, Vesterinen sanoo.

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlund on kiitollinen joulun alla saadusta lahjoituksesta.

– Otamme äärimmäisen suurella kiitollisuudella vastaan tämän lahjoituksen. Se tullaan käyttämään yleisen toiminnan, tutkimuksen ja oppimisedellytysten, kehittämiseen, Granlund sanoo.

Liikesivistysrahasto on suomalaisten liikemiesten vuonna 1919 perustama yhdistys, johon kuuluu lähes 1100 henkilöjäsentä. Saamiensa lahjoitusten turvin rahasto tukee kauppatieteellistä tutkimusta ja koulutusta.

Viime varainhankintakierroksen aikana Liikesivistysrahasto lahjoitti Turun yliopistolle kaikkiaan 2 miljoonaa euroa.

Valtio on varautunut pääomittamaan suomalaisten yliopistojen 1.11.2014‒30.6.2017 keräämää pääomaa jopa kolminkertaisella summalla. Pääomittamiseen varattu summa on yhteensä 150 miljoonaa euroa.

Turun yliopiston varainhankinnassa kerätään lahjoituksia yksityishenkilöiltä sekä yrityksiltä ja yhteisöiltä. Lahjoitetuilla varoilla tuetaan yliopiston toimintaa ja tavoitteita. Yli 10 000 euron lahjoituksen voi kohdentaa tietylle Turun yliopiston koulutusalalle.

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 23.12.2016 | Muokattu 23.12.2016