LiMuKe-hanke kerää maatalousmuovijätettä Salossa, Forssassa ja Tervakoskella viikolla 43

05.10.2017

Likaisen muovijätteen keräys ja kierto (LiMuKe) -hanke järjestää maatalousmuovijätteen keräysviikon Salossa, Forssassa ja Tervakoskella lokakuussa viikolla 43. Suomessa syntyy vuosittain arviolta noin 10 000–12 000 tonnia maatalousmuovijätettä, josta kierrätykseen päätyy vain murto-osa.

​Likaisen muovijätteen keräys ja kierto (LiMuKe) -hanke keskittyy haja-asutusalueilla syntyvän maatalousmuovijätteen keräys- ja kierrätysliiketoiminnan kehittämiseen Varsinais-Suomessa ja Kanta-Hämeessä. Projektipäällikkö Leena Erälinna Turun yliopiston Brahea-keskuksesta kertoo, että hankkeen tavoitteena on luoda toimivia alueellisia keräysmalleja maatalousmuovijätteen kierrätykseen.

– Alueellisten keräysmallien avulla muovijätteen kierrätystä pystytään tehostamaan. Kierrätystä edesauttaa puhdas ja lajiteltu muovijäteraaka-aine.

Hanke toteutti Varsinais-Suomessa ja Hämeessä kyselyt, jossa tiedusteltiin maa-, puutarha- ja hevostaloustiloilta syntyvän muovijätteen määriä ja laatua. Samalla selvitettiin, mitkä tekijät muovijätteen käsittelyssä ovat kaikkein haasteellisempia tiloilla. Kyselyyn vastasi 220 maa-, puutarha- ja hevostaloustuottajaa.

– Asenne maatalousmuovijätteen kierrätykseen on erittäin myönteisestä. Lähes kaikki vastanneista pitää maatalousmuovin kierrätystä kannatettavana asiana.  Vastaajat halusivat ennen kaikkea saada muovijäteraaka-aineen kiertoon. Valtaosa vastanneista suhtautuu myönteisesti muovijätteen syntypaikkalajitteluun tai sen poisvientiin. Muovijätteen säilytyksen osalta oli tiloilla eniten haasteita. Vastauksista ilmeni, että tarvitaan lisää tietoa ja ohjeistusta muovijätteen lajittelusta sekä vinkkejä säilytysratkaisuiksi, Erälinna kertoo.

Onnistunutta keräyspilottia jatketaan Salossa, Forssassa ja Tervakoskella

LiMuKe-hanke järjesti Salossa yhdessä Salon Hyötykäyttö Oy:n ja Envor Group Oy:n kanssa muovijätteen keräyspilotin, jossa alueen yrittäjät saivat viikon ajan tuoda lajiteltua ja puhdasta paalimuovia sekä paaliverkkoa että pakkausmuovia. Vajaan viikon aikana saatiin kerättyä käytettyä paalimuovia 41 000 kg, kanistereita ja muita muovipakkauksia 1220 kg sekä paaliverkkoja ja naruja 700 kg.

Palautteen perusteella muovijätteen keräyspilottia pidettiin tarpeellisena ja toivottiin, että keräyksiä järjestettäisiin esimerkiksi kahdesti vuodessa.

– Salon onnistuneen keräyspilotin innoittamina maatalousmuovin keräystä jatketaan Salossa viikolla 43. Keräyspilotteja kokeillaan myös Forssassa ja Tervakoskella. Lisäksi Salon alueella Kiikalassa ja Ypäjällä kokeillaan paalimuovinkeräyspisteitä, jonne voi keräysviikon aikana tuoda vain lajiteltua ja puhdasta paalimuovia, Erälinna kertoo.

Hanketta toteutetaan yhteistyönä Turun yliopiston Brahea-keskuksen, Hämeen ammattikorkeakoulun biotalous- ja ohutlevykeskuksen sekä Turun ammattikorkeakoulun kanssa. Turun yliopiston koordinoi hanketta ja toteuttaa keräyspilotit yhdessä Hämeen ammattikorkeakoulun Lepaan Puutarhatalousyksikön kanssa. Hanketta rahoittaa Euroopan aluekehitysrahaston Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020 -ohjelma, MTK-Varsinais-Suomi ja MTK-Häme sekä Keskitien Tukisäätiö.

Keräys on osoitettu maa-, puutarha- ja hevostalouksille. Keräys ei koske kotitalouksien muovijätettä. Tarkemmat tiedot keräyspisteistä ja ohjeet löytyvät sivustolta: www.maatalousmuovijate.fi.

Lisätietoa:
Projektipäällikkö Leena Erälinna, p. 040 684 7450 leena.eralinna@utu.fi