Lisääntyykö köyhyys, kuinka käy keskiluokan? Sosiaalipolitiikan päivillä Turussa tartutaan yhteiskunnallisiin teemoihin

21.10.2016

Sosiaalipoliittinen yhdistys ja Turun yliopiston sosiaalipolitiikan oppiaine järjestävät Turussa 27.–28.10. valtakunnalliset Sosiaalipolitiikan päivät. Päivien teemana on ”Yhteiskunnallinen muutos, uudet sosiaaliset rakenteet ja sosiaalipolitiikka”. Median edustajat ovat tervetulleita tapahtumaan, johon odotetaan lähes 300 alan asiantuntijaa.

​Turun yliopiston tiedote 21.10.2016

Tapahtuma järjestetään Turun yliopiston Publicum-rakennuksessa, Assistentinkatu 7, Turku (rakennus T50 kartalla www.utu.fi/kartta).

Tapahtuman pääpuhujina esiintyvät torstaina professori David Gordon, University of Bristol ja perjantaina professori Janet Gornick, City University of New York.

Kuinka vähentää köyhyyttä Euroopassa?

Professori David Gordon tarkastelee esityksessään, kuinka köyhyys pitäisi määritellä ja mitata Euroopan maissa. Erityisesti Gordon esittelee Isossa-Britanniassa toteutetun Poverty and Social Exclusion in the United Kingdom (PSE) -hankkeen kokemuksia ja tuloksia. Kyseessä on mittava hanke, joka on saanut paljon julkisuutta ja medianäkyvyyttä. Sen pohjalta on julkaistu kaksi teosta ja useita artikkeleita sekä laadittu lukuisia konferenssiesitelmiä. Lisää hankkeesta: http://www.poverty.ac.uk/

David Gordon luennoi torstaina 27.10. klo 13 Publicumin luentosalissa Pub 1.

Kuinka käy keskiluokan?

Professori Janet Gornick esittelee tutkimustuloksia kasvaneesta eriarvoisuudesta ja osoittaa, kuinka tällä on ollut vaikutuksia myös keskiluokille. Lisäksi Gornick erittelee erityisesti 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen talouslaman vaikutuksia tulonjakoon kehittyneissä teollisuusmaissa.

Janet Gornick luennoi perjantaina 28.10. klo 13 Publicumin luentosalissa Pub 3.

Sosiaalipolitiikan päivien tarkka ohjelma löytyy osoitteesta www.sosiaalipolitiikanpaivat.fi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Veli-Matti Ritakallio, p. 040 550 2698, veli-matti.ritakallio@utu.fi