Lisätty todellisuus herättää historian henkiin

03.12.2014

Historiallisten kohteiden vetovoimaisuutta voidaan kasvattaa lisäämällä todellisen maailman päälle menneestä ajasta kertovia virtuaalisia elementtejä. Lisätyn todellisuuden teknologiaa kehittäneen Futuristic History -tutkimushankkeen tuloksia esitellään yleisölle avoimessa seminaarissa Suomen kansallismuseossa tiistaina 9.12.

​Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen. Yleisöllä on seminaariin vapaa pääsy.
Aika: tiistaina 9.12.2014 klo 9.30 alkaen.
Paikka: Suomen kansallismuseo, Mannerheimintie 34, Helsinki.

Lisätty todellisuus tarkoittaa tietotekniikkaa käyttäen luotujen virtuaalisten elementtien lisäämistä todellisen maailman päälle. Esimerkiksi rauniolinna voidaan ennallistaa virtuaalisesti, jolloin raunioita älypuhelimen kautta katsoessaan käyttäjä näkee paikalla sijainneen linnan kokonaisuudessaan.

Turun yliopiston ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n yhteinen Futuristic History -tutkimushanke on kehittänyt lisätyn todellisuuden teknologiaa museoiden ja historiallisten matkailukohteiden käyttöön, sekä tutkinut niihin soveltuvia liiketoimintamalleja.

Osana hanketta toteutettiin Turun Luostarinmäen käsityöläismuseon kortteleihin sijoittuva seikkailusovellus, jossa museokävijä ottaa eräänä 1850-luvun kesälauantaina maaseudulta serkkunsa häihin saapuvan vieraan roolin. Hän tapaa – tablettitietokoneen välityksellä – museon kaduilla ja pihoilla paikallista väkeä, avustaa häävalmisteluissa ja joutuu jopa ratkomaan varastetun vihkisormuksen arvoitusta.

– Seikkailusovellusta käyttäessään museovieras oppii käytännön asioita 1800-luvun kaupunkielämästä, kertoo hankkeen vastuullinen johtaja, erikoistutkija Teijo Lehtonen Turun yliopiston Technology Research Centeristä.

Nykyaikainen tekniikka kohtaa historialliset tarinat

Lisätyn todellisuuden käyttöönotto edellyttää museoilta nykyaikaista tekniikkaa, kuten älypuhelimia, tabletteja tai virtuaalisilmälaseja, mutta myös syvällistä historiatietoa ja hyviä tarinoita. Hankkeessa on painotettu helppokäyttöisyyttä, sillä matkailusovelluksia käyttää usein ensikertalainen.

– Lisättyä todellisuutta hyödyntäviä sovelluksia ja sisältöjä alkaa olla yleisesti saatavilla, mutta edelleen niissä on paljon kehitettävää esimerkiksi käytettävyyden parantamiseksi ja kustannusten pienentämiseksi. Tarvitsemme edullisia ja tehokkaita työkaluja ja menetelmiä, jotta vähäisilläkin varoilla toimivat yhteisöt voisivat teettää niitä, Lehtonen toteaa.

Uudenlaisten palvelujen ja sovellusten odotetaan tekevän historiallisista kohteista entistä kiinnostavampia ja tuottavan lisää varoja niiden yläpitoon. Samalla kohteet voivat virkistää muuta paikallista liiketoimintaa, ja jopa parantaa kansallista kilpailukykyä.

– Virtuaalisiin ympäristöihin ja matkailupalveluihin liittyvästä tietotaidosta voisi tulla uusi suomalainen huippuosaamisalue. Osaaminen voidaan jalostaa tuottavaksi liiketoiminnaksi, joka kasvattaa vientiä, kun siitä syntyviä tuotteita ja palveluita myydään maailmalle, Lehtonen sanoo.

Futuristic History -tutkimushankkeen päärahoittajana toimii Tekes. Partnereina on joukko yrityksiä ja julkisia toimijoita, jotka tuovat hankkeeseen osaamista ICT-, matkailu- ja museotoimen alueilta. Yhteistyökumppaneita ovat Kiinteistöosakeyhtiö Casagrandentalo, Matkailun edistämiskeskus, Museovirasto, Turku Touring, Metaverstas Oy, Lounaispaikka, Muuritutkimus ja Serious Games Finland.

Lisätietoja:

Luotu 03.12.2014 | Muokattu 28.07.2021