Lisätyn todellisuuden sovellus kertoo Hämeen linnan Ritarisalin historiasta

02.02.2017

Turun yliopiston ja Suomen kansallismuseon yhteistyössä kehittämä Muuttuva Ritarisali -sovellus esittelee Ritarisalin muodonmuutoksia ja vaihtuvia rooleja eri aikakausina keskiajalta nykypäivään. Sovellus on kävijöiden koekäytössä Hämeen linnassa 17.2. saakka.

​Turun yliopiston tiedote 2.2.2017

Tablettitietokoneilla toimiva Muuttuva Ritarisali -sovellus on toteutettu Turun yliopiston ja Suomen kansallismuseon yhteistyönä, ja siinä sovelletaan lisätyn todellisuuden tekniikkaa: tietotekniikkaa käyttäen luotuja virtuaalisia elementtejä lisätään todellisen, materiaalisen maailman päälle.

Hämeen linnaan kehitetty Muuttuva Ritarisali -sovellus esittelee salin käytön ja ulkoasun muutoksia kolmella historian aikakaudella – keskiajan lopulla, 1800-luvun ja 1900-luvun vaihteessa linnan ollessa vankilana, sekä nykyisessä asussaan, jossa on nähtävissä eri aikojen rakenteita.

Entistä monipuolisempi museokokemus

Kun käyttäjä nostaa Ritarisalissa tablettitietokoneen eteensä ja ikään kuin katsoo sen läpi, ruudulla voi nähdä nykyiseen ympäristöön lisättynä salin vanhoja rakenteita, kuten tilassa olleita holveja ja vankila-ajan väliseiniä.

‒ Katsojalle selviää hyvin konkreettisesti, miten tilaa on vuosisatojen kuluessa muuteltu, ja sovelluksen sisältämät kuvaukset kertovat tiivistetysti salin erilaisista käyttötarkoituksista. Sovellus toimii oppaana linnassa kävijälle, ja toivomme sen antavan vierailijoille entistä monipuolisemman museokokemuksen, kertoo intendentti Jouni Marjamäki Hämeen linnasta.

‒ Ritarisali-sovellus on esimerkki ilman kohdistusmerkkejä toimivasta lisätyn todellisuuden sovelluksesta. Tämä tekniikka soveltuu erityisesti museaalisiin kohteisiin, koska se ei vaadi mitään merkintöjä ympäröivään tilaan. Tämän kaltaiset sovellukset voivat toimia yleisissä mobiililaitteissa ilman mitään erikoisvarusteita, mikä mahdollistaa niiden saamisen helposti laajaan käyttöön, toteaa erikoistutkija Teijo Lehtonen Turun yliopistosta.

Sovellus kävijöiden kokeiltavana helmikuussa

Muuttuva Ritarisali -sovellus on tavallisten linnassa kävijöiden kokeiltavana 17.2. saakka. Testaajat saavat ilmaisen sisäänpääsyn linnaan arkisin tiistaista perjantaihin klo 10.00‒15.30, ja Ritarisalissa lainaksi tabletin, jossa sovellus toimii. Testauksella tutkitaan sovelluksen vaikutusta museovierailuun ja selvitetään kävijöiden mielipiteitä uudenlaisista opassovelluksista laajemminkin.

Muuttuva Ritarisali -sovellus on kehitetty MIRACLE-tutkimushankkeessa, jossa tutkitaan yhdistetyn todellisuuden soveltamista kulttuurimatkailuun ja luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvaan oppimiseen. Turun yliopiston lisäksi hankkeessa on mukana tutkimusyksikköjä Helsingin ja Tampereen yliopistoista ja VTT:ltä sekä noin kaksikymmentä yritystä ja julkista toimijaa.

Aiemmin hankkeessa on kehitetty esimerkiksi Sanan seppä -sovellus, joka vie 1500-luvun tapahtumiin Turun tuomiokirkossa, sekä seikkailusovellus Turun Luostarinmäen käsityöläismuseoon.

Muuttuva Ritarisali -sovellusta esitellään medialle Hämeen linnan Ritarisalissa tiistaina 7.2. klo 11 (Kustaa III:n katu 6, 13100 Hämeenlinna). Median edustajat ovat tervetulleita tutustumaan sovellukseen ja sen tekijöihin.

Jouni Marjamäki, intendentti, Suomen kansallismuseo, p. 029 533 6344, jouni.marjamaki@kansallismuseo.fi

Teijo Lehtonen, erikoistutkija, Turun yliopisto, p. 044 440 0005, tetale@utu.fi

MIRACLE-hanke: http://ar.utu.fi/research/miracle