Lohkoketjuteknologiaa hyödynnetään virtuaalivaluutoissa ja terveydenhuollon potilastiedoissa

20.09.2017

Yleisölle avoimissa englanninkielisissä seminaareissa avataan lohkoketjuteknologian mahdollisuuksia. Seminaareja järjestetään joka perjantai vuoden loppuun asti Turun yliopiston Agora-rakennuksessa.

​Turun yliopiston tiedote 20.9.2017

Turun tietotekniikan tutkimus- ja koulutuskeskus (TUCS) järjestää seminaarisarjan nopeasti kehittyvästä lohkoketjuteknologiasta. Lohkoketjuteknologiaa hyödynnetään esimerkiksi Bitcoin-virtuaalivaluutassa, logistiikan alalla ja terveydenhuollon potilastiedoissa. Seminaarit pidetään perjantaisin klo 13.30 yliopiston Agora-rakennuksessa huoneessa 115A.

– Moni on varmaan jo kuullut Bitcoinista tai Ethereumista, kahdesta suurimmasta virtuaalivaluutasta, jotka perustuvat lohkoketjuteknologiaan. Lohkoketjut eivät kuitenkaan koske vain virtuaalivaluuttoja, vaan tutkimme esimeriksi lohkoketjujen sovelluksia Suomen hyvinvointijärjestelmään. On mukava nähdä, että myös yhä useammat suomalaiset yritykset ovat ryhtyneet soveltamaan lohkoketjuja logistiikkaan, kertoo yksi seminaarin järjestäjistä, dosentti Vladimir Rogojin Åbo Akademista.

Lohkoketju on fyysisesti hajautettu datarekisteri, johon kahden osapuolen väliset tiedot tallentuvat luotettavasti. Tämä tekniikka poistaa tarpeen keskitetylle hallinnolle, eli kolmannelle osapuolelle, joka olisi vastuussa tapahtumien ylläpidosta.

Lisätietoja:

Vladimir Rogojin, vladimir.rogojin@abo.fi, +358 2 215 4034