Lokakuu on Turussa tiedekuu

18.09.2013

Tiede on Turussa esillä lokakuun aikana kahdessa eri suurtapahtumassa. Lokakuun alussa, 4. –6.10., Tiedemessut täyttävät Turun messukeskuksen B-salin etuosan. Kaksi viikkoa myöhemmin, 18. –19.10., Turun yliopiston ja Åbo Akademin järjestämät Turun ensimmäiset Tiedemessut muuttavat kauppakeskus Hansan keskusaukion Tieteiden toriksi sekä täyttävät kaupunginkirjaston, Kårenin ja Akatemiatalon.

Turun yliopiston tiedote 18.9.2013

Lokakuun alussa Tiedemessut

Turun yliopistolla on osasto sekä Tiedemessuilla (osasto B9) että Kirjamessuilla (A64). Tiedemessujen osasto keskittyy tämänvuotisen teeman mukaisesti peleihin ja oppimiseen. Osastolla kävijät voivat pelata Lasten yliopiston kuluneen kesän pelileirillä luotuja pelejä sekä kokeilla Turun yliopistossa kehitettyä sähköistä ylioppilaskirjoitusta. Opettajankoulutuslaitoksen opiskelijoiden avustuksella messuvieraat voivat itse kokeilla sähköisiä oppimispelejä ja -sovelluksia. Opettajavieraat saavat lisäksi konkreettisia vinkkejä pelien ja sovellusten opetuskäyttöön.

Yliopistolaiset ovat asiantuntijoina, haastateltavina ja esitelmöijinä useissa eri Kirja- ja Tiedemessuosioissa.
Esimerkiksi Tiedemessujen lavaohjelmasta löytyvät:

PERJANTAI 4.10.

12.00-12.30 TURUN YLIOPISTO ESITTÄÄ: Ammattina pelit. Haluatko pelisuunnittelijaksi vai pelitutkijaksi?
Asiantuntijoina informaatioteknologian professori Tapio Salakoski ja peliyritys Tacticin luova päällikkö Kati Heljakka.

12.30-13.00 TURUN YLIOPISTO ESITTÄÄ: Ammatinvalinnan apuna pelit ja urasimulaatio
Koulutusvalinnan vaiheista ja haasteista keskustelemassa Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen koulutuspäällikkö Leena Jokinen.

LAUANTAI 5.10.

11.00-11.30 TURUN YLIOPISTO ESITTÄÄ: Muistin harjoittaminen helpottaa oppimista
Asiantuntijana muistia ja tekstin ymmärtämistä tutkinut psykologian yliopistolehtori Johanna Kaakinen.
12.00-12.30 TURUN YLIOPISTO ESITTÄÄ: Keskenkasvuiset keski-ikäiset pelaavat?
Asiantuntijana pelaamisen kulttuurihistoriaa tutkinut digitaalisen kulttuurin professori Jaakko Suominen.
14.30-15.00 TURUN YLIOPISTON LASTEN YLIOPISTO ESITTÄÄ: Angry Birdsien sukupuun arvoitus
Digitaalisen kulttuurin professori Jaakko Suominen kertoo mitkä asiat yhdistävät suosittuja tietokonepelejä. Kiehtovat hahmot, koukuttava juoni vai tarttuva musiikki? Entä mitä esikuvia Angry Birsillä on?

SUNNUNTAI 6.10.

12.00-12.30 TURUN YLIOPISTO ESITTÄÄ: Ylioppilaskirjoitukset sähköiseksi, oppikirjat ipadille. Miten koulu digitalisoituu?

Kasvatustieteen akatemiaprofessori Erno Lehtinen, oppimistutkimuskeskuksen tutkija Tomi Jaakkola ja informaatioteknologian yliopistolehtori Mikko-Jussi Laakso keskustelevat auttaako teknologia aina oppimaan paremmin.
12.30-13.00 TURUN YLIOPISTO ESITTÄÄ: Kielen oppimisen haasteet - erilaiset oppijat ja oppimistavat
Asiantuntijana kielikylpyjä tutkinut fonetiikan lehtori Maija S. Peltola.

Kaksi viikkoa myöhemmin: Tieteen päivät

Turun yliopisto ja Åbo Akademi järjestävät 18. –19.10 Tieteen päivät. Tapahtuman voi helposti tiivistää luvuiksi: kaksi päivää, lähes 40 tutkijan puheenvuorot, kahdeksan toiminnallista esittelypistettä, kuusi avoimien ovien kohdetta, neljä historiaan pureutuvaa yhteistä kävelyretkeä kampusalueilla, puolenkymmentä Science Slam –esitystä, kymmenittäin tutkijoita tarjolla keskustelukumppaneiksi.

Muu luonnehdinta ei olekaan helppoa. Päivän teemana on Anna tieteen yllättää, ja ajatus kantaa läpi tapahtuman. Esimerkiksi tapahtumapaikat eivät ole yliopistolla vaan kaupungin ytimessä: Hansatorilla, kaupunginkirjastossa ja Kårenilla, lauantaina myös kampusalueen reunalla Akatemiatalolla.

Tapahtumissa esiintyy tunnettuja tutkijoita kuten professorit Esko Valtaoja ja Alf Rehn, mutta myös harvemmin kuultuja, mutta taitavia tieteestä arkikielellä puhuvat tutkijat kuten hoitotieteilijä Riitta Suhonen ja Turun yliopiston eläinmuseon museonhoitaja Ilari E. Sääksjärvi. Useamman keskustelijan paneelikeskusteluissa aiheina ovat Ikkäntymine – ei sunkka see mikkä onkelma ol (pe 18.10. klo 12-13 Hansa) sekä Ohjaako rokotuksia tieto vai tunne (la 19.10. klo 14-15, kaupunginkirjasto).

Tieteen päivät haastavat kuulon lisäksi muutkin aistit. Tieteen toriksi muuttuvalla Hansatorilla kävijöille on tarjolla aistirata, mahdollisuus silittää mammutin poskihammasta sekä kokeilla kalligrafiaan. Kirjastoon tuodussa planetaariossa tähtitieteilijä esittelee Turun tähtitaivaan, perjantaina Fysiikkashow antaa haastetta kaikille aisteille, lauantaina aulassa voi kertoa tutkijoille näkemyksiään kouluruokailusta. Lauantaina kirjastossa on tutkijoita lainattavissa keskustelukumppaniksi. Peruskorjaukseen valmistautuvalta Akatemiatalolta lähtee lauantaina kävelykierroksia sekä yliopiston että Åbo Akademin kampukselle.

Luotu 18.09.2013 | Muokattu 07.07.2021