Löydä paikallista ruokaa aitojamakuja.fi:stä

16.06.2014

Valtakunnallinen aitojamakuja.fi on kaikille avoin sivusto, joka tarjoaa helpon tavan tutustua lähialueen elintarvikeyrityksiin. Sivusto auttaa myös matkailijaa löytämään paikallista ruokaa ja uusia mielenkiintoisia käyntikohteita.

​Turun yliopiston tiedote 16.6.2014

Aitojamakuja.fi -sivustolta löytyy tällä hetkellä noin 2000 yrityksen tiedot. Yrityksiä voi hakea kunnittain ja tuoteryhmittäin esim. liha, kala, marjat ja hedelmät, vihannekset. Haun voi rajata luomutuotteita tuottaviin yrityksiin. Sieltä on löydettävissä myös ostopaikkoja, kuten tilapuoteja, lähi- ja luomuruokamyymälöitä sekä paikalliseen ruokaan profiloituneita ravintoloita ja kahviloita.

Kartalla-haussa konkretisoituu, missä yritykset sijaitsevat. Tämä toimii erityisen hyvin mobiililaitteille tehdyssä versiossa m.aitojamakuja.fi, jossa on helppo katsoa vaikka matkan aikana, mitä yrityksiä on lähettyvillä juuri sillä hetkellä. Sivusto on käytettävissä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Yhä lisääntyvä määrä kuluttajista toivoo voivansa ostaa elintarvikkeita suoraan tuottajilta. Tämän taustalla on se, että halutaan saada tietoa elintarvikkeiden tuotannosta ja tarinoista tuotteiden takana.

– Hakupalvelusta löytyy tällä hetkellä noin 350 suoraan tilalta myyvää yritystä. Nämä tilapuodit mahdol-listavat hyvin kuluttajan ja tuottajan suoran kohtaamisen. Lisäksi sivuille on kerättynä runsaasti yritysten omia myyntipisteitä sekä lähi- ja luomuruokakauppoja, kertoo Aitoja makuja II -hankkeen projektipäällikkö Päivi Töyli.

”Paikallisia kesäherkkuja – aitojamakuja.fi” -kampanjaviikon kilpailu järjestetään 13.–22.6.2014 Facebookissa www.facebook.com/aitojamakuja.fi  ja nettisivuilla www.aitojamakuja.fi

Aitojamakuja.fi -sivusto on toiminut vuodesta 2008 lähtien ja sitä ylläpitää valtakunnallinen Aitoja makuja II -hanke (2012-2014). Hanke edistää pienyrittäjyyden näkyvyyttä ja löydettävyyttä sekä lisää tietoisuutta elintarvikkeiden pientuotannosta. Se toteuttaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa ja sitä rahoittaa Hämeen ELY-keskus valtakunnallisena hankkeena.

Luotu 16.06.2014 | Muokattu 21.07.2021