Luento sotavainajien kaivauksista ja muistomerkeistä Karjalassa ja Venäjällä

04.04.2013

​Turun yliopisto ja Mikael Agricola -seura järjestävät perjantaina 5.4.2013 klo 17 luentotilaisuuden, jossa ministeri Jaakko Numminen puhuu aiheesta Sotavainajien kaivaukset ja muistomerkit Karjalassa ja Venäjällä.

Luentotilaisuus pidetään Maaherran makasiinin Porthan-salissa (Henrikinkatu 10, 20500 Turku).

Tilaisuus on avoin kaikille asiasta kiinnostuneille. Lämpimästi tervetuloa!

Vuosien 1939–1945 sodissa ja niiden sotavankeudessa menehtyneiden, Suomen rajojen ulkopuolelle jääneiden suomalaisten sotavainajien muistoa ylläpitää Sotavainajien muiston vaalimisyhdistys. Yhdistys huolehtii kentälle jääneiden sotilaiden jäänteiden etsinnästä ja siirtämisestä Suomeen sekä luovutetulla alueella olevien seitsemän kenttähautausmaan ja niille pystytettyjen muistomerkkien hoidosta. Lisäksi yhdistys vastaa entisen Neuvostoliiton alueelle sotavankeudessa kuolleiden suomalaisten kunniaksi pystytetyistä muistomerkeistä.

Viipurin kenttähautausmaan muistomerkki on Viipurin vanhan tuomiokirkon raunioiden vieressä. Kirkon suojiin tuotiin talvisodan aikana kaatuneita odottamaan jatkokuljetusta kotiseuduilleen hautaamista varten. 18.2.1940 kirkko tuhoutui ilmapommitusten aiheuttamassa tulipalossa, mutta seinämuurit jäivät paikalleen. Raunioihin jääneet vainajat haudattiin vuonna 1942 kirkon raunioiden viereen perustettuun kenttähautausmaahan.

Mikael Agricola -seura aloitti vuonna 2010 Viipurin tuomiokirkon raunioilla laajan kansainvälisen tutkimushankkeen. Arkeologian ja rakennustutkimuksen keinoin toteutettavan hankkeen yhtenä tavoitteena on toteuttaa laajamittainen restaurointi- ja hoitosuunnitelma rauniokirkon tuhoutumisen pysäyttämiseksi ja säilyttämiseksi jälkipolville. Samoin pyritään nostamaan raunio suuren yleisön tietoisuuteen, jotta se nousisi ansaitsemaansa asemaan kolmen valtakunnan ja valtion sekä kolmen kirkkokunnan historiallisena muistomerkkinä.

Ministeri Jaakko Numminen oli keskeisessä asemassa, kun Sotavainajien muiston vaalimisyhdistys perustettiin vuonna 1998. Ministeri Numminen on myös Mikael Agricola -seuran perustajajäseniä ja on ollut merkittävänä vaikuttajana monissa seuran hankkeissa. Hänet on myös kutsuttu seuran kunniajäseneksi.

Luotu 04.04.2013 | Muokattu 11.11.2020