Luento Suomen vaikutuksesta J.R.R. Tolkienin tuotantoon 11.3.

05.03.2015

Tolkien ja Suomi -luennolla kuullaan, kuinka Suomen mytologia ja kieli näkyy fantasiakirjailijan tuotannossa.

​Kaikille avoin englanninkielinen Studia Generalia -luento pidetään keskiviikkona 11.3.2015 klo 18–20 Turun yliopiston päärakennuksen Tauno Nurmela -salissa. Folkloristiikan Fulbright-tutkija M. Lee Alexander kertoo, kuinka Suomen vaikutus näkyy Tolkienin romaaneissa. Alexander luo luennollaan katsauksen myös siihen, miten Tolkienin teoksia hyödynnetään ja miten ne on vastaanotettu Suomessa.

Alexander opettaa englantia ja yhdysvaltalaista kirjallisuutta William and Mary -yliopistossa Williamsburgissa, Virginiassa. Vuoden 2014–2015 hän toimii Fulbright-tutkijana Turun yliopistossa tutkien Tolkienin ja Suomen yhteyksiä. Alexanderin kiinnostuksen kohteisiin kuuluu myös rikoskirjallisuus ja etenkin vammaisuuden kuvaus rikoskirjallisuudessa.

Luennon järjestää Turun yliopiston folkloristiikan oppiaine.

Luotu 05.03.2015 | Muokattu 29.07.2021