Luentosarja pureutuu hyvinvointiimme kohdistuviin muutospaineisiin

24.09.2015

Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkijat kuvaavat 29.9.2015 käynnistyvässä avoimessa luentosarjassa köyhyyden, lastensuojelun, maahanmuuton ja alueellisten erojen vaikutusta hyvinvointiimme.

​Turun yliopiston tiedote 24.9.2015

Hyvinvoinnin käännekohdassa -luentosarja tarttuu ajankohtaisiin hyvinvointivaltion muutospaineisiin liittyviin kysymyksiin.

Ensimmäinen luento käsittelee köyhyyttä Suomessa. Sosiaalipolitiikan professori Veli-Matti Ritakallio puhuu syrjäytymisvaarasta ja dosentti Susan Kuivalainen tarkastelee etenkin eläkeläisten toimeentulotuloa.

Maahanmuuttoa käsittelevällä luennolla kuvataan, millaisena maahanmuutto näyttäytyy Suomessa ja mitä miten maahanmuutto liittyy hyvinvointivaltion tulevaisuuteen. Lisäksi luennoilla tarkastellaan lastensuojeluun ja asuinalueiden eriarvoistumiseen liittyviä kysymyksiä.

Studia Generalia -luentosarja käynnistää Turun yliopiston sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön oppiaineiden juhlavuoden. Sosiaalipolitiikka täyttää 50 vuotta ja sosiaalityö 15 vuotta.

Luentosarjan ohella oppiaineet järjestävät joulukuussa 2015 valokuvanäyttelyn oppiaineiden historiaan sekä posterinäyttelyn oppiaineissa tehtävään tutkimukseen liittyen. Näyttelyt ovat esillä Publicumissa ajalla 23.11.–7.12.2015. Juhlavuoden ohjelma huipentuu syksyllä 2016 Turussa järjestettäviin valtakunnallisiin sosiaalipolitiikan päiviin.

Luennot tiistaisin klo 18–19
Publicum, Sali Pub 3 (Assistentinkatu 7, Turun yliopisto)

29.9. Köyhyys Suomessa
Professori Veli-Matti Ritakallio ja dosentti Susan Kuivalainen.

13.10. Tunnistaako lastensuojelu lasten hädän?
Professori Merja Anis ja professori Leo Nyqvist

27.10. Maahanmuutto lisääntyy – miten Suomi muuttuu?
Dosentti Ismo Söderling ja professori Heikki Ervasti.

10.11. Eriarvoisuuden alueelliset ulottuvuudet
Tohtori Jarkko Rasinkangas ja tutkimusjohtaja Sampo Ruoppila.

Luentosarja on yleisölle avoin ja pääsymaksuton.

Luotu 24.09.2015 | Muokattu 06.08.2021