Luentosarja yhteiskunnan murroksesta aiheensa ammentavasta Saksan nykykirjallisuudesta

30.08.2013

Saksalaisen nykykirjallisuuden yhteiskunnallinen ulottuvuus nostetaan esille Turussa järjestettävässä seitsenosaisessa Studia Generalia –luentosarjassa. Sarjassa lähestytään kirjallisuuden tapaa käsitellä muistin, identiteetin ja historian kysymyksiä.

​Turun yliopiston tiedote 30.8.2013

Toisen maailmansodan traumaattisen perinnön työstäminen on ollut Saksassa intensiivinen ja monisyinen prosessi. Kylmän sodan aika oli jaetulle Saksalle ideologisesti, poliittisesti ja taloudellisesti ristiriitainen. Berliinin muurin murtuminen sekä sitä seurannut Saksojen yhdistyminen puolestaan merkitsivät uutta, perinpohjaista murrosta.

Parin viime vuosikymmenen aikana saksalainen nykykirjallisuus on osallistunut ennennäkemättömän monipuolisesti näiden erilaisten yhteiskunnallisten murrosvaiheiden käsittelyyn. Eri sukupolvet, sukupuolet ja ilmaisumuodot ovat tuoneet omat sävynsä menneisyyden tulkinnasta käytävään moniääniseen keskusteluun.

Kysymys siitä, miten kirjoittaa Auschwitzin jälkeen, ei ole menettänyt merkitystään, mutta se näyttäytyy erilaisena sukupolville, jotka eivät ole itse kokeneet sotaa. Monikulttuurisuuden ja globalisaation aikakaudella kysymyksen rinnalle on noussut muita tärkeitä muistiin, identiteettiin ja historian uudelleentulkintaan liittyviä kysymyksiä.

Luentosarja pohtii eri kirjailijoiden kautta niitä kiinnostavia näköaloja, joita saksalainen nykykirjallisuus avaa eurooppalaisen lähimenneisyyden ja identiteetin sekä näihin kytkeytyvien yhteiskunnallisten prosessien ymmärtämiseen. Samalla esiin nousee laajempi kysymys kirjallisuuden merkityksestä kulttuurisen muistin rakentajana.

Luentosarjan järjestävät Turun yliopiston yleinen kirjallisuustiede ja Turun kaupunginkirjasto.

Kaikki luennot alkavat maanantaisin kello 18 kaupungin pääkirjaston Studiossa (Linnankatu 2).
2.9. FT Lotta Kähkönen (TY) ja prof. Hanna Meretoja (TaY ja TY): Saksalainen nykykirjallisuus muistamisen ja unohtamisen peilinä
9.9. FT Kaisa Kaakinen (Cornell University ja TY): Surrealistiset strategiat W. G. Sebaldin ja Peter Weissin tuotannossa
16.9. Dos. Marja-Leena Hakkarainen (TY): Muisti, historia, trauma: Herta Müller
23.9. Prof. Liisa Steinby (TY): Christa Wolf: saksalainen ja eurooppalainen menneisyys, nykyisyys ja identiteetti