Luo oma virtuaalinen Turku-näyttelysi Kansalaistilassa 25.–28.4.

24.04.2017

Millaisen näyttelyn loisit Turun historiaan liittyvistä esineistä? Vapunalusviikolla ei tarvitse vain kuvitella, vaan halukkaat voivat luoda näyttelyn Virtuaalimuseo-mobiilisovelluksella Kansalaistilassa Turun kauppatorin Forum-korttelissa (Linnankatu 11).

Virtuaalimuseo-sovellus on kävijöiden testattavana vappua edeltävällä viikolla tiistaista lauantaihin kello 10–17. Testaajat saavat lainaksi tabletin, jossa sovellus toimii. Testaamisen tarkoituksena on selvittää kävijöiden mielipiteitä uudenlaisista museosovelluksista.

Virtuaalimuseo antaa käyttäjälle joukon historiallisia esineitä, jotka tämä voi sijoitella haluamallaan tavalla museonäyttelyksi Kansalaistilaan. Näyttelyn luominen ja siihen tutustuminen tapahtuu tablettitietokoneen avulla: laitteen ”ruudun läpi” katsoen käyttäjä näkee todellisen tilan ja siihen lisätyt virtuaaliset esineet.

– Virtuaalimuseo-sovellus on esimerkki ilman kohdistusmerkkejä toimivasta lisätyn todellisuuden sovelluksesta. Tällainen tekniikka soveltuu käytettäväksi myös arvokkaissa ympäristöissä, koska se ei vaadi mitään merkintöjä ympäröivään tilaan, erikoistutkija Teijo Lehtonen Turun yliopistosta toteaa.

Tablettitietokoneilla toimiva sovellus on toteutettu Turun yliopiston ja Turun museokeskuksen yhteistyönä, ja siinä sovelletaan lisätyn todellisuuden tekniikkaa. Lisätyllä todellisuudella tarkoitetaan sitä, että tietotekniikkaa käyttäen luotuja virtuaalisia elementtejä lisätään todellisen, materiaalisen maailman päälle.

Tutkimushanke yhdistetyn todellisuuden soveltamisesta kulttuuriympäristöihin
Virtuaalimuseo on syntynyt MIRACLE-tutkimushankkeen pohjalta. Hankkeessa tutkitaan yhdistetyn todellisuuden soveltamista kulttuurimatkailun piirissä ja luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvassa oppimisessa. Keskeisenä tavoitteena on kehittää kustannustehokkaita menetelmiä, joilla pienemmätkin toimijat voivat tarjota yleisölle uusia, mielenkiintoisia välineitä kulttuuriin tutustumiseen.

– Yhdistetty todellisuus tarjoaa mielenkiintoisen tavan konkretisoida historiallisia ilmiötä sekä aineetonta kulttuuriperintöä yhdistäen säilyneitä rakennuksia ja esineitä digitaaliseen sisältöön. Historiantutkijalle uudenlaisten esitysmuotojen syntyminen kirjoitetun tekstin rinnalle tuo sekä uusia mahdollisuuksia että haasteita, tutkija Lauri Viinikkala Turun maakuntamuseosta kertoo.

MIRACLE (Mixed Reality Applications for Culture and Learning Experiences) on vuosina 2015-–2017 toteutettu Tekes-rahoitteinen tutkimushanke, jossa on Turun yliopiston lisäksi mukana tutkimusyksikköjä Helsingin ja Tampereen yliopistoista ja VTT:ltä sekä parikymmentä yritystä ja julkista toimijaa. Sovelluksen kokonaissuunnittelun ja teknisen toteutuksen on tehnyt kehittäjätiimi Turun yliopistossa. Alustana on Unity 3D-pelimoottori, ja virtuaalisten elementtien kohdistamiseen käytetään VTT:n kehittämää visuaaliseen seurantaan perustuvaa ALVAR-ohjelmistoa.

MIRACLE-hanke: http://ar.utu.fi/research/miracle

Lauri Viinikkala, tutkija, Turun museokeskus +358 40 6692117  lauri.viinakkala@turku.fi
Teijo Lehtonen, erikoistutkija, Turun yliopisto +358 44 440 0005 tetale@utu.fi

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet