Luovilla menetelmillä tukea lasten ja nuorten hyvinvointiin

17.03.2015

Huhtikuussa käynnistyy Turun yliopiston Brahea-keskuksen ja TAKO Koulutuskeskus – Fiskarsin Ruukin toteuttama uudenlainen ammatillinen täydennyskoulutus, jossa kasvatus- ja sosiaalialalla työskentelevien luovuus herätellään käyntiin. Inspiroivien kuvien, tarinoiden, musiikin ja kädentaitojen kautta opitaan, miten luovuutta hyödynnetään lasten ja nuorten sosiaalisen kasvun ja elämänhallinnan tukemisessa.

​Sosiaalipedagogiseen työotteeseen pohjautuva koulutus koostuu kuudesta lähiopetusviikonlopusta, jotka toteutetaan pääsääntöisesti Fiskarsin ruukissa huhtikuun 2015 ja tammikuun 2016 välillä. Valokuvauksen ja muun kuvataiteen viikonloppu pidetään Turussa hyödyntäen kaupungin monipuolista kulttuurikenttää.

Työskentelyssä vuorottelevat kasvatus- ja opetusalan ammattilaisten ja eri taidealojen ja kädentaitojen edustajien puheenvuorot sekä oma työskentely ruukin taiteilijoiden ja käsityöläisten ohjauksessa heidän työtiloissaan. Puhujina kuullaan muun muassa Kalevala Korun muotoilujohtaja, kultaseppä Kirsti Doukasta, yhteiskunnallisista taidetempauksistaan tuttua taiteilija Jani Leinosta sekä vihakouluttaja, yhteisöpedagogi Jari Koposta.

– Täysin samanlaista koulutusta ei ole ennen järjestetty. Oppimisympäristönä Fiskarsin ruukki on ainutlaatuinen. Koulutus antaa uudenlaisia näkökulmia ja menetelmiä lasten ja nuorten kanssa työskentelyyn, kertoo LASTUn toinen koulutusjohtaja Tiina Anttila.

Luovat menetelmät käyttöön lasten ja nuorten hyvinvoinnin tueksi (LASTU) -koulutus on laajuudeltaan 25 opintopistettä ja se edistää taideaineiden ja monipuolisten luovien menetelmien soveltamista käytännön työssä. Koulutus on suunnattu kaikille kasvatus-, opetus- ja sosiaalialan ammattilaisille ja opiskelijoille, joilla on mahdollisuus soveltaa luovia menetelmiä ja taideaineita omassa työssään.

Koulutus on maksullinen ja siihen haetaan sähköisellä hakulomakkeella 31.3.2015 mennessä.
Luotu 17.03.2015 | Muokattu 30.07.2021