Maailman prebiootti- ja probioottitutkijat kokoontuvat Turkuun

03.06.2016

Kansainväliset probiootti- ja prebioottitutkijat kokoontuvat vuotuiseen kokoukseensa Turkuun 7.–9.6.

​Turun ​yliopiston tiedote 3.6.2016

Probiootit ovat bakteerivalmisteita, joilla on tietyllä annoksella osoitettu positiivinen vaikutus terveyteen. Prebiootit taas ovat imeytymätömiä  hiilihydraatteja,  jotka edistävät terveyttä stimuloimalla suoliston terveyttä edistäviä bakteereita edistäen terveyttä.

International S​cientific Association for Probiotics and Prebioticsin (ISAPP) kokoontumiset ovat kutsutilaisuuksia. Niihin kutsutaan maailman johtavat probiootti- ja prebioottitutkijat. Mukana on muun muassa Turun yliopiston funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen probioottiryhmä.

Esitelmissä kerrotaan probioottien tutkimuksista, vaikutuksista terveyteen ja lainsäädännöstä erityisesti Euroopan Unionissa.

– Kokouksessa pohditaan muun muassa uusimpia terveysvaikutuksia koskevia tutkimuksia ja EU:n terveysväittämälainsäädännön vaikutusta probiootti- ja prebioottitutkimukseen sekä lainsäädännön vaikutuksia muun muassa uusien probioottien löytämiseen ja karakterisointiin. Lisäksi pohditaan taustoja terveysasiantuntijoiden tekemiin suosituksiin esimerkiksi allergian sekä diabeteksen ehkäisyssä. Samalla selvitetään uusien probioottibakteerien tutkimustuloksia Euroopan Unionin uuselintarvikelainsäädännön kannalta, Turun yliopiston funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskes​kuksen johtaja Seppo Salminen kertoo.

Lisätietoja: Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen johtaja Seppo Salminen, p. 040 060 1394, sepsal@utu.fi.

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet
Luotu 03.06.2016 | Muokattu 03.06.2016