Maailmankuulu ICT-tutkija Joseph Sifakis luennoi juhlaseminaarissa

21.10.2014

Turun tietotekniikan tutkimus- ja koulutuskeskus (TUCS) viettää 20-vuotisjuhliaan mielenkiintoisella esitelmällä “TUCS Distinguished Lecture Series” -luentosarjassa. Tapahtumassa puhuu professori Joseph Sifakis EPFL yliopistosta (École Polytechnique Fédérale de Lausanne) Sveitsistä. Esitelmän aiheena on “From Programs to Systems – Building a Smarter World”.

​Esitelmä pidetään perjantaina 24.10. klo 13.15 ICT-talossa auditoriossa Beta, Turku. Media on tervetullut lehdistötilaisuuteen samana päivänä klo 12.00 huoneessa A4058 (ICT-talo, A-rappu, 4. krs.).

Professori Sifakikselle (s. 1946) myönnettiin Turing-palkinto vuonna 2007 mallintarkastusmenetelmän kehittämisestä.  Menetelmä parantaa ICT- tuotteiden laatua. Tämän tapaiset menetelmät ovat tätä nykyä päivittäisessä käytössä yrityksissä kuten Intel, Microsoft sekä lento- ja avaruusteollisuudessa suunniteltaessa erittäin laatukriittisiä osia.

A.M. Turing palkinto (Turing award), jota usein kutsutaan ICT-alan Nobeliksi, on vuosittainen tunnustuspalkinto, joka jaetaan henkilölle tai henkilöille jotka ovat tehneet vahvoja panostuksia ICT-alalla tai vieneet alaa voimakkaasti eteenpäin. Palkinnon jakaa ACM Association of Computing Machinery (Tietojenkäsittelyn yhdistys, perustettu 1946 New Yorkissa). Palkinnon rahallinen arvo on 250 000 dollaria, ja sen lahjoittavat Intel ja Google.

Professori Sifakis on myös VERIMAG-tutkimuskeskuksen perustaja ja pitkäaikainen johtaja. Tämä Grenoblessa sijaitseva keskus on keskeinen toimija eurooppalaisen sulautettujen järjestelmien tutkimuksen ja kehityksen piirissä. Sulautettujen järjestelmien osaaminen on myös perinteinen vahva kilpailutekijä suomalaiselle teollisuudelle. Sifakiksen tutkimusryhmän kehittämiin käytännön sovelluksiin kuluu mm. SCADE-työkalu, jota on jo 15 vuoden ajan käytetty AIRBUS-yrityksessä lentokoneiden turvallisuuskriittisten järjestelmien kehittämisessä.

Vuodesta 1998 professori Sifakis on aktiivisesti pyrkinyt edistämään sulautettujen järjestelmien kehittymistä omaksi tutkimus- ja kehitysalueekseen. Professori Sifakis on aktiivisesti osallistunut Euroopan sulautettujen järjestelmien teollisuusyhdistyksen (ARTEMIS) perustamiseen.

Lehdistö kutsutaan lehdistötilaisuuteen, jossa on mahdollisuus haastatella professori Sifakista pe 24.10. klo 12.00 ICT-talossa, huoneessa A4058 (A-rappu, 4. krs.). Ilmoita osallistumisestasi osoitteeseen ilona.tuominen@utu.fi viimeistään 22.10.

Turun tietotekniikan tutkimus- ja koulutuskeskus (TUCS, Turku Center for Computer Science) perustettiin 1994 koordinoimaan ja harjoittamaan tutkimusta ja opetusta ICT-alalla Turun Yliopistossa ja Åbo Akademissa. TUCSin piirissä toimii yli 250 henkilöä ja TUCSin koordinoimissa koulutusohjelmissa opiskelee yli 2000 opiskelijaa.

Luotu 21.10.2014 | Muokattu 27.07.2021