Materiaalitutkimuksen uutuuksia käsitellään yliopistolla 11.–12.6.

10.06.2015

Turun yliopistossa järjestetään 11.–12.6.2015 kansainvälinen materiaalitutkimuksen työpajatapahtuma.

​Turun yliopiston tiedote 10.6.2015

Workshop on Atomic-Scale Challenges in Advanced Materials, ASCAM VIII järjestetään Turun yliopiston fysiikan ja tähtitieteen laitoksella, Quantum-rakennuksen auditoriossa (Vesilinnantie 5). Tapahtuman avajaiset ovat torstaina 11.6. klo 10.

Tapahtumassa esitellään materiaalitutkimuksen uutuuksia 26 esitelmässä. Työpajaan osallistuu 39 tutkijaa, joista ulkomaisia on 21 kahdeksasta maasta.

Noin sadan vuoden ajan on etsitty Schrödingerin yhtälön korvaavaa tehokasta materiaalin kvanttimekaanista mallinnusmenetelmää. Noin 50 vuotta sitten tutkimuksessa otettiin suuri harppaus eteenpäin, joka onkin suurelta osin mahdollistanut teknologian nousun nykytasolleen. Näyttää siltä että nyt luodaan seuraavaa merkittävää kehitysaskelta materiaalien mallinnuksessa.  Professori Agnes Nagy (University of Debrecen) puhuu 11.6. klo 10.20 nk. paulin potentiaalin käyttömahdollisuuksista seuraavan sukupolven mallinnusmenetelmissä.

Ohuita ferrosähköisiä bariumtitanaattikalvoja on mahdollista käyttää muuntamaan mekaanista energiaa suoraan sähköiseksi energiaksi. Eräs sovellus voisi olla nanogeneraattori integroiduille piireille. Professori Wolfram Hergert (Martin Luther University, Halle-Wittenberg) esittelee 12.6. klo 15.20 kromiepäpuhtauksien käyttöä bariumtitanaatin huoneenlämpötilastabiloinnissa.

Uusilla materiaaleilla on mahdollista nostaa aurinkokennojen sähköntuottohyötysuhdetta huomattavasti nykyisestä tasosta. Näiden materiaalien valmistaminen on kuitenkin hyvin haastavaa ja onnistuu tällä hetkellä vain laboratorio-olosuhteissa. DI Ville Polojärvi (Tampereen teknillinen yliopisto) kertoo 12.6. klo 16.00 tuloksista typellä piristettyjen III-V puolijohteiden mahdollisuuksista tulevaisuuden aurinkokennomateriaaleiksi.

Työpajan ohjelma: https://www2.mpi-halle.mpg.de/ascam8/

Luotu 10.06.2015 | Muokattu 04.08.2021