Mats Brommels, Tuuli Kaskinen, Jukka Mähönen ja Ritva Viljanen Turun yliopiston hallitukseen

19.10.2017

Yliopistokollegio on valinnut Turun yliopiston hallitukseen neljä ulkopuolista jäsentä kaudelle 2018–2021. Nykyisistä jäsenistä hallituksessa jatkaa Ritva Viljanen. Uudet yliopistoyhteisön ulkopuoliset jäsenet ovat Mats Brommels, Tuuli Kaskinen ja Jukka Mähönen. Hallitus on yliopiston ylin päättävä toimielin.

​Turun yliopiston tiedote 19.10.2017

Mats Brommels on toiminut muun muassa ruotsalaisen Karolinska Institutetin professorina ja Medical Management -keskuksen johtajana. Tuuli Kaskinen on ajatushautomo Demos Helsingin toiminnanjohtaja. Jukka Mähönen toimii Oslon yliopistossa oikeustieteen professorina ja on toiminut professorina ja dekaanina Turun yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa. Ritva Viljanen toimii Sitran vanhempana neuvonantajana ja Helsingin kaupungin johdon asiantuntijana.  Hän on toiminut Turun yliopiston hallituksen jäsenenä kesäkuusta 2014 lähtien.

– Ulkopuolisten jäsenten valintaprosessi oli pitkä, mutta yliopistokollegio huolehti siitä erittäin hyvässä yhteishengessä. Henkilöitä valittaessa yliopistokollegio korosti akateemista, yhteiskunnallista ja taloudellista kokemusta ja osaamista sekä tällä kertaa aikaisempaa enemmän myös kansainvälisyyttä. Uskomme, että valitut ulkopuoliset jäsenet sopivat erinomaisesti Turun yliopiston hallitukseen vastaamaan tämän hetken huomattaviin, moniulotteisiin haasteisiin, toteaa yliopistokollegion puheenjohtaja, professori Kari Lukka.

Yliopistokollegio päättää yliopiston hallituksen jäsenmäärästä sekä hallituksen ja sen jäsenten toimikauden pituudesta. Yliopistokollegio myös valitsee hallitukseen muut kuin yliopiston henkilöstöä ja opiskelijoita edustavat jäsenet.

Hallituksen ulkopuolisten jäsenten valintaa valmisteli tätä tarkoitusta varten muodostettu kuusijäseninen työvaliokunta, joka haastatteli valintaprosessin eri vaiheiden jälkeen seitsemän ehdokasta elokuussa 2017. Päätöksentekijänä hallituksen ulkoisten jäsenten valinnassa toimi yliopistokollegio.

yliopistokollegion puheenjohtaja, professori Kari Lukka
kari.lukka@utu.fi