Mediakutsu: 100 vuotta mennyttä ja tulevaa -nettisivut esittelevät arkielämän muutoksia

07.04.2017

Miten teknologia on muuttanut suomalaisten elämää maamme itsenäisyyden aikana? Sen paljastaa Turun yliopiston kansatieteilijöiden luoma Arjen teknologiat – 100 vuotta mennyttä ja tulevaa -nettisivusto. Erityisesti koululaisille ja opiskelijoille suunnatut sivut tuovat esille niin leikkimiseen ja syömiseen kuin työntekoon ja liikkumiseenkin liittyviä muutoksia. Tekstit on kuvitettu arkistovalokuvilla ja videomateriaaleilla.

​Turun yliopiston tiedote 7.4.2017

Toivotamme median tervetulleeksi sivuston avajaistilaisuuteen maanantaina 10.4.2017 kelle 13.00 Turun yliopiston Sirkkalan kasarmin Minervan Tampo-saliin (Kaivokatu 12). Tilaisuudessa professori Helena Ruotsala kertoo nettisivujen taustasta sekä tavoitteista. Lehtori Timo J. Virtanen esittelee puhelimen historiaa, ja esillä on puhelimia eri vuosikymmeniltä. Nettisivuja esittelevät koordinaattori Maija Mäki ja tutkimusavustaja Marianne Mäkinen.

Turun yliopiston kansatieteen oppiaineen luoma arjenteknologiat.utu.fi -sivusto esittelee kansatieteellistä tutkimusta sekä välittävät tietoa ja tunnelmia arkielämämme tutuista teknologioista.

Nettisivusto on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. 100 vuotta mennyttä ja tulevaa -hankkeen verkkosivusto popularisoi kansatieteellistä tutkimusta, kertomalla muun muassa mikä oli kuivajääkaappi, minkälainen on puhelimen historia ja mitä tarkoittaa virtuaalinen kaupankäynti.

Sivuston toteuttivat Turun yliopiston kansatieteen oppiaineen henkilökunta, jatko- ja perustutkinto-opiskelijat sekä projektityöntekijät. Sivustolle päivitetään  lisää sisältöä koko Suomi 100 -juhlavuoden ajan: arjenteknologiat.utu.fi.

Vapaasti käytettävissä oleva kuva näyttelyyn liittyen https://apps.utu.fi/media/tiedotteet/kansatiede_suomi100_puhelinkuva.jpg

Lisätietoja:
arjenteknologiat.utu.fi/
Yliopisto-opettaja Maija Mäki, hankekoordinaattori, maija.j.maki@utu.fi, p. 050 3797471
Professori Helena Ruotsala, hankejohtaja, helena.ruotsala@utu.fi
Tutkimusavustaja Marianne Mäkinen, mamaki@utu.fi