Mediakutsu: Akateemisen hiphop-tutkimuksen symposium Turun yliopistossa 5.–6.10.2017

03.10.2017

Hiphop Suomessa: Suuntaukset ja sukupolvet -tutkimusverkosto, Turun yliopiston musiikkitieteen oppiaine, ja International Institute for Popular Culture (IIPC) järjestävät kansainvälisen, monitieteisen Hip Hop Ecologies and Politics -symposiumin. Symposiumissa kuullaan ajankohtaisia esitelmiä sekä suomalaisilta että kansainvälisiltä hiphop-tutkijoilta muun muassa Pohjoismaista ja Pohjois-Amerikasta. Median edustajat ovat tervetulleita tapahtumaan!

​Turun yliopiston tiedote 3.10.2017

Aika: 5.10. klo 10.30–17.00 ja 6.10. klo 10.00–16.30
Paikka: Janus-sali, Artium-rakennus, Sirkkalan kampusalue (Kaivokatu 12, Turku, rakennus T53 kartalla www.utu.fi/kartta)

Hiphop on läpi historiansa luonut tiloja erilaisten sosiaalisten ja poliittisten aiheiden käsittelyyn sekä tarjonnut keinoja ja resursseja lokaalien ja globaalien identiteettien rakentamiseen, muokkaamiseen ja performointiin. Hip Hop Ecologies and Politics -symposium esittelee tämänhetkisiä tutkimusaiheita akateemisessa hiphop-tutkimuksessa sekä tarkastelee kriittisesti hiphop-kulttuuria sen poliittisissa, historiallisissa, maantieteellisissä, ideologisissa sekä musiikillisissa ympäristöissä. Symposium pyrkii luomaan keskustelua hiphop-tutkimusalan käsitteistä ja käsityksistä.

‒ Hiphop-tutkimus on hitaasti vakiinnuttanut asemansa akateemisena tutkimusalana, mutta tästä huolimatta kansainvälinen tutkimusyhteisö on yhä hajaantunut; tapahtuma pyrkii siten ennen kaikkea paitsi edistämään tutkijoiden vuoropuhelua ja kansainvälistä vuorovaikutusta, sanoo Hiphop Suomessa: Suuntaukset ja sukupolvet -tutkimusverkoston puheenjohtaja, tohtorikoulutettava Inka Rantakallio Turun yliopistosta.

>>Tutustu koko symposiumin ohjelmaan

Symposiumin pääpuhujana vierailee yhdysvaltalainen Jeff Chang (Stanfordin yliopisto), joka on tunnettu kirjoittaja ja toimittaja sekä arvostettu puhuja. Musiikista, kulttuurista ja politiikasta laajasti kirjoittanut Chang tunnetaan erityisesti suomeksikin käännetystä Can’t stop, won’t stop: hiphopsukupolven historia -kirjasta (2008), joka on hiphop-tutkimuksen merkkiteos. Niin ikään kiitellyt Who We Be: A Cultural History of Race in Post-Civil Rights America (2016) sekä We Gon' Be Alright: Notes on Race and Resegregation (2016) puolestaan tarkastelevat kriittisesti Yhdysvaltojen ajankohtaisia kulttuurisia ja poliittisia kysymyksiä.  Changin keynote-puheenvuoro kuullaan symposiumissa perjantaina klo 10.15‒11.30.

Stanfordin yliopiston Institute for Diversity in the Arts -instituutin johtajana työskentelevä Jeff Chang vierailee Suomessa nyt ensimmäistä kertaa. Turun tapahtumaa edeltää Helsingissä 4.10. järjestettävä yleisölle avoin Jeff Changin luento: https://www.facebook.com/events/171760376718028/

Lisätietoja:

Inka Rantakallio, tohtorikoulutettava, Turun yliopisto, Hiphop Suomessa: Suuntaukset ja sukupolvet -tutkimusverkoston puheenjohtaja, p. 040 825 1037, inmara@utu.fi

Luotu 03.10.2017 | Muokattu 03.10.2017