Mediakutsu: Bastun valtakunnallinen haastekilpailu julkistetaan 27.9.

22.09.2016

Bastu-haastekilpailussa haetaan uusia ratkaisuja ja konsepteja kiertotalouteen. Kilpailu lanseerataan Bastu-verkoston työpajassa, jonka aiheena on asuminen, rakennuttaminen ja tilojen käyttö. Työpaja järjestetään Forum Marinumissa 27.9. kello 15.00 alkaen. Kutsumme median edustajat seuraamaan työpajaa ja kuulemaan lisää valtakunnallisesta haastekilpailusta!

​Turun yliopiston tiedote 22.9.2016

Bastu on yrittäjälähtöinen verkosto, joka edistää kestävää yritystoimintaa. Kiertotalous ja fiksut ratkaisut talouden kuudennessa aallossa ovat Bastun keskiössä. Avoimessa verkostossa on mukana Turun seudun ja Varsinais-Suomen yrittäjiä, julkisten organisaatioiden edustajia sekä rahoittajia. Verkosto kokoontuu noin kerran kuukaudessa keskustelemaan ja ideoimaan uusia ratkaisuja sekä yhteistyömuotoja eri teemojen ympärillä.

Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen koordinoima Bastu avaa 27.9. valtakunnallisen haastekilpailun, jossa haetaan kuudennen aallon talouden tuotteiden ja palveluiden sekä niiden yhdistelmien kehittymistä tukevia ratkaisuja. Kilpailun tavoitteena on edistää talouden ja hyvinvoinnin kasvua, joka ei perustu luonnonvarojen liikakäyttöön. Kilpailun voittajalle on luvassa 15 000 euroa idean kehittämiseen.

‒ Tulevaisuuden markkinoilla voittajia ovat älykkäät ratkaisut, joissa on otettu huomioon raaka-aineiden niukkuus ja ympäristönäkökohdat. Ehdotuksia vertaillessamme arvostamme rohkeita uusia avauksia, joissa yhdistetään eri sektoreiden osaamista. Arvostamme erityisesti ehdotuksia, joissa vahvistetaan Varsinais-Suomen elinkeinoelämän kärkialojen osaamisen uudistumista tuomalla verkostoon uusia kilpailukykyä lisääviä elementtejä, kertoo Bastun koordinaattori Keijo Koskinen Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta.

Bastu-haastekilpailu julkistetaan 27.9.2016 kello 15.00 (Forum Marinum, Linnankatu 72, Turku) Bastu-verkoston työpajassa, jossa arvioidaan tv:stä tutun Leijonan luola -konseptin mukaisesti asumiseen, rakennuttamiseen ja tilojen käyttöön liittyviä uudenlaisia liiketoiminta- ja toteuttamismalleja. Raadin asiantuntijat ovat talousjohtaja Jarmo Malin (Auratum Oy), startup-sijoittaja Petri Lehmuskoski (Gorilla Ventures Oy), toimitusjohtaja Mikko Lehtinen (Turun Teknologiakiinteistöt), kaupunkitutkimusjohtaja Sampo Ruoppila (Turun yliopisto ja Turun kaupunki), palvelututkija Tiina Valjakka (VTT) sekä alueidenkäytön yksikön päällikkö, arkkitehti Anna-Leena Seppälä (ELY-keskus).

Tervetuloa tutustumaan Bastu-verkoston toimintaan sekä kuulemaan lisää valtakunnallisesta Bastu-haastekilpailusta!

Lisätietoja:

koordinaattori Keijo Koskinen, keijo.koskinen@utu.fi, p. 044 594 1659