Mediakutsu: BioCity Turun uusissa tutkimusohjelmissa etsitään bioenergian lähteitä ja selvitetään sairauksien taustoja

31.05.2016

Lehdistötilaisuudessa esitellään 6.6.2016 BioCity Turun uusia tutkimusohjelmia, jotka keskittyvät esimerkiksi sydän- ja verisuonisairauksiin sekä bioenergian tuottamiseen.

​Turun yliopiston tiedote 31.5.2016

Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.
Aika: 6.6.2016 klo 12.00
Paikka: Presidentti-auditorio, Mauno Conference Center (kokouskeskus Mauno), BioCity-rakennuksen 1. kerros, Tykistökatu 6, Turku
Yhteyshenkilö: Ulla Karhunen, 040 565 8654

BioCity Turku on jo neljännesvuosisadan koordinoinut biotieteellisten tutkimusryhmien yhteistoimintaa Turun yliopistossa ja Åbo Akademissä. BioCity Turku on nyt valinnut uudet tutkimusohjelmat, jotka toteuttavat yliopistojen strategisia linjauksia ja edistävät niiden profiloitumista.

Kaiken kaikkiaan kaudelle 2016–2020 valittiin seitsemän tutkimusohjelmaa. Kuhunkin tutkimusohjelmaan kuuluu noin kymmenestä neljäänkymmeneen tutkimusryhmää. Useimmat tutkimusohjelmat sijoittuvat molempien yliopistojen yhteiselle vahvuusalueelle, joka on lääkekehitys ja diagnostiikka.

Yksi ohjelmista on Turun elämänkaaren tutkimuksen keskus -tutkimusohjelma, jossa tarkastellaan sydän-, verisuoni- ja tulehdussairauksia sekä endokriinisiä ja metabolisia sairauksia. Tätä tutkimusohjelmaa johtavat akatemiaprofessori Riitta Lahesmaa (Turun yliopisto) ja professori Pirjo Nuutila (Turun yliopisto).

Kaikki tutkimusohjelmat eivät kuitenkaan ole lääketieteellisiä. Edistyneet biomahdollisuudet ja älykkäät biotuotteet -tutkimusohjelmaa johtavat akatemiaprofessori Eva-Mari Aro (Turun yliopisto) ja professori Stefan Willför (Åbo Akademi). Tässä tutkimusohjelmassa tutkitaan muun muassa bioenergian tuottamista, kasvien fotosynteesiä ja stressinsietokykyä sekä sokerien ja biopolymeerien muuttamista uusiksi biokomposiiteiksi ja erikoiskemikaaleiksi.

Lisätietoja tutkimusohjelmista ja BioCity Turusta löytyy verkkosivulta: www.biocity.turku.fi.

Tiedotustilaisuus järjestetään 6.6. klo 12.00 kokouskeskus Maunossa (Presidentti-auditoriossa) osoitteessa Tykistökatu 6. Tilaisuudessa tutkimusohjelmien johtajat professori Pirjo Nuutila, akatemiaprofessori Riitta Lahesmaa, akatemiaprofessori Eva-Mari Aro ja professori Stefan Willför kertovat tutkimusohjelmistaan. Median on mahdollista haastatella yllä mainittuja henkilöitä. Tilaisuuden yhteydessä jaetaan lisätietoa BioCity Turun tutkimusohjelmista.

Ulla Karhunen, koordinaattori, 040-5658 654, ulla.karhunen(a)utu.fi

Jyrki Heino, professori, BioCity Turun tieteellinen johtaja, 050-523 8351, jyrki.heino(a)utu.fi

Luotu 31.05.2016 | Muokattu 31.05.2016