Mediakutsu FinnBrain Minisymposium 5.5. klo 12.30 Mitä aivotutkimus paljastaa vanhemmuudesta?

02.05.2014

Vanhemman toiminnan sekä vanhempi-lapsi-vuorovaikutuksen tutkiminen neurobiologisin keinoin on teemana Turun yliopiston johtaman FinnBrain-tutkimuksen minisymposiumissa maanantaina 5.5. Vanhemmuuden ja aivotoimintaan välisen suhteen eturivin tutkijat kertovat minisymposiumissa uusimmista tutkimustuloksistaan.

Toivotamme lehdistön tervetulleeksi seuraamaan minisymposiumia ja haastattelemaan asiantuntijoita Turun yliopiston Brahea-keskuksen tiloihin DataCityyn (ovi A, 2. kerros, Lemminkäisenkatu 14–18) maanantaina 5.5. kello 12.30–15.30.

Symposiumin pääpuhuja, Oxfordin yliopiston tutkija, Christine Parsons esittelee tutkimusryhmänsä tuloksia siitä, millaisia vaikutuksia vanhemmuudella on aivotoimintaan. Parsons selvittää ryhmineen vanhemmuuden aiheuttamia aivotoiminnan muutoksia muun muassa tutkimalla vanhemman kykyä erottaa vauvan kasvojen ilmeitä ja tapaa reagoida vauvan äänellisiin vihjeisiin. Parsonsin tutkimukset viittaavat siihen, että vanhemmuuteen ja hoivakäyttäytymiseen liittyy aivan erityisiä neurobiologisia mekanismeja verrattaessa niitä muihin tunne-elämän säätelyn mekanismeihin. Esimerkiksi kun toiminnallisella magneettikuvauksella fMRI:lla tutkitaan vasteita kasvokuville, tulokset ovat erilaisia riippuen siitä, näytetäänkö katsojalle vauvan vai aikuisen kasvoja.

Seminaarin toisessa osassa keskitytään siihen, miten varhainen stressi muokkaa emootiojärjestelmiä. Varhaisella stressillä tarkoitetaan voimakasta raskaudenaikaista stressiä, joka voi olla lapsen ensimmäinen "stressaava elämänkokemus". Tutkijat selvittävät parhaillaan, muokkaako stressi lapsen aivojen kehitystä.

Göteborgin yliopiston tutkija Emma Jönsson puolestaan esittelee alustavia viitteitä kokonaan uuden "tunnehermojärjestelmän" löytymisestä vauvoilla.

Ohjelma: FinnBrain Minisymposium: Neurobiology of stress and parenting

12.30 Opening words, Linnea Karlsson, dosentti, Turun yliopisto
12.35: “Pleasant touch, CT afferents and the infant brain”, tohtorikoulutettava Emma Jönsson, Göteborgin yliopisto
12.50 Evaluation of the Effectiveness of the Close Collaboration with Parents Training Program: “The effect of Close Collaboration with Parents training program on parental mental wellbeing in neonatal intensive care, tohtorikoulutettava Sari Ahlqvist-Björkroth, Turun yliopisto