Mediakutsu: Kansainvälinen Futures of a Complex World -konferenssi Turussa 12.‒13.6.

08.06.2017

Kansainvälinen konferenssi pureutuu ennakointiin kompleksisessa maailmassa, jossa tulevaisuu-teen varautuminen kannattaa. Konferenssissa kuullaan noin 120 esitystä 42 eri työryhmässä. Me-dian edustajat ovat tervetulleet seuraamaan konferenssia.

​Turun yliopiston tiedote 8.6.2017

Yritykset ovat entistä kiinnostuneempia tulevaisuuden ennakoinnista. Mutta onko ennakoinnissa kyse viihteellisestä vakioveikkauksesta, taivaanrannan maalailusta, ihmisten sivistämisestä vai jostakin vakavammasta, taloudellisesti mitattavasta puuhailusta?

Yksi Futures of a Complex World -konferenssin pääpuhujista, professori René Rohrbeck Aarhusin yliopistosta on tutkinut valtavan määrän erilaisia suuria kansainvälisiä yrityksiä ja saanut selville, että ennakoinnista on rahassa mitattavaa hyötyä.

‒ Yritykset, jotka ovat varautuneet tulevaisuuteen, ovat keskimäärin 33 prosenttia kannattavampia kuin yritykset, jotka eivät ole varautuneet tulevaisuuteen. Tulevaisuutta systemaattisesti ennakoivat yritykset myös pysyvät pitempään menestyjinä, Rohrbeck sanoo.

Professori Rohrbeck esittelee tutkimustuloksiaan konferenssissa tiistaina 13.6. yhtenä avainpuhujista. Rohrbeck on verrattain nopeasti nousemassa pitkän aikavälin strategisen suunnittelun guruksi yritysten johtamisen saralla.

− Olemme saaneet uuden älykön, joka vie alaa samaan tapaan eteenpäin kuin Henry Mintzberg ja Michael Porter aikanaan. Rohbeckin hienoutena on se, että hän ei ainoastaan kehitä teoriaa, vaan tekee laajaa empiiristä tutkimusta, jolla hän testaa ja kehittää teoriaansa sekä ennakointikypsyyden (foresight maturity) mittaristoa, toteaa Turun yliopiston tulevaisuudentutkimuksen professori Petri Tapio.

Futures of a Complex World -konferenssi kerää Suomen Turkuun yli 320 osallistujaa kolmestakymmenestä maasta. 25-vuotista taivaltaan juhlivan Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen järjestämä konferenssi on sarjassaan kahdeksastoista, ja sen suosio jatkaa kasvuaan.

Lehdistön edustajat ovat tervetulleita konferenssiin, joka järjestetään 12.–13.6. Radisson Blu Marina Palace Hotellissa (Linnankatu 32, Turku). Pyydämme ennakkoilmoittautumisia (riikka.saarimaa@utu.fi). Tilaisuuden ohjelma ja aikataulu ovat nähtävissä osoitteessa www.futuresconference.fi/2017

Pääpuhujien lisäksi konferenssin aikana kuullaan noin 120 esitystä 42 eri työryhmässä. Monitieteisen konferenssin esitykset eri tieteenaloilta käsittelevät kompleksisuutta ja siihen kytkeytyviä asioita ja ilmiöitä sekä tulevaisuudentutkimuksen ja ennakoinnin menetelmiä. Pyrkimyksenä on päästä vuorovaikutuksessa jakamaan ja kehittämään ideoita siitä, miten rakennamme tulevaisuutta ja löydämme ratkaisuja kompleksisen yhteiskunnan haasteisiin.

‒ Kytkennällisyys, vuorovaikutteisuus ja erilaisten verkottuneiden järjestelmien määrä kasvaa maailmassa vääjäämättä. Tulemme elämään monimutkaisessa maailmassa, jossa näennäisesti toisistaan riippumattomat asiat ovat kytköksissä ja vaikuttavat toisiinsa. Emme välttämättä vielä tiedä, tunnista ja ymmärrä kuvatun ilmiön ja kehityksen seurauksia. Tuntemattomien tulevaisuuksien edessä ennakoinnin merkitys ja tärkeys korostuvat, toteaa konferenssin koordinaattori, projektipäällikkö Riikka Saarimaa Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta.

Konferenssi järjestetään yhteistyössä Tulevaisuudentutkimuksen Verkostoakatemian, Valtioneuvoston kanslian ennakointiverkoston sekä eurooppalaisen ennakointiverkoston Foresight Europe Network (FEN) kanssa. Tulevaisuuden tutkimuskeskus on Pohjoismaiden suurin tulevaisuudentutkimukseen ja ennakointiin erikoistunut akateeminen tutkimuslaitos. Tulevaisuuden tutkimuskeskus on Turun kauppakorkeakoulun ainelaitos ja siellä työskentelee yli 50 asiantuntijaa kolmessa eri toimipisteessä Turussa, Helsingissä ja Tampereella. Keskus on verkottunut laajasti tulevaisuudentutkimuksen tiedeyhteisön sekä yliopistojen, tutkimuslaitosten ja organisaatioiden kanssa kotimaassa ja kansainvälisesti. Omien vahvojen resurssien ohella tämä turvaa, että tulevaisuustietoa tuottavat ja analysoivat aina parhaat osaajat. Lisätietoja: www.utu.fi/ffrc.

Lisätietoja ja lehdistön ilmoittautuminen:

Riikka Saarimaa, konferenssikoordinaattori, Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskus
p. 040 7311 849, riikka.saarimaa@utu.fi
www.futuresconference.fi/2017