Mediakutsu: KiVa-päivillä 25.–26.8. esitellään KiVa Koulun uudistuvia materiaaleja

21.08.2017

Turun yliopistolla vietetään 25.–26. elokuuta neljänsiä KiVa-päiviä. Päivillä käsitellään muun muassa ohjelman toteuttamisen pitkäjänteisyyttä eri kouluissa sekä kiusaamisen vastaisessa työssä käytettävien materiaalien uusimista. Päivillä julkistetaan myös Vuoden KiVa-koulu 2017.

​Turun yliopiston tiedote 21.8.2017

KiVa Koulu on Turun yliopistossa kehitetty koulukiusaamisen vähentämiseen ja ennaltaehkäisyyn pyrkivä toimenpideohjelma, joka on viime vuosina laajentunut valtakunnallisesta ohjelmasta kansainväliseksi koulutusvientituotteeksi. KiVa-päivillä käsitellään muun muassa KiVa-koulujen kiusaamisen vastaisessa työssä käyttämien materiaalien uusimista.

KiVa Koulu -ohjelman vastuullisen johtajan Christina Salmivallin mukaan kiusaamisen mekanismit ja kiusaamisen vastaisen työn perusluonne ovat pysyneet melko samankaltaisina vuodesta toiseen, mutta käytössä olleet materiaalit ovat kuitenkin aikansa lapsia.

– Tänä syksynä koulut saavat käyttöönsä uusitut videomateriaalit. Myös ohjelman sisältöjä aletaan kehittää kriittisellä silmällä: Mikä on tätä päivää? Koulut ovat esimerkiksi itse toivoneet aineistoa nettikiusaamisesta. Uudessa materiaalissa keskitymme myös siihen, miten suvaitsevaisuutta voidaan lisätä koulumaailmassa, Salmivalli kertoo.

Median edustajat ovat tervetulleita osallistumaan medialounaalle perjantaina 25.8. kello 12.00–13.00 Turun yliopiston Educariumissa Ravintola Macciavellin kabinetissa 2.

KiVa Koulun edustajina lounaalla ovat professori Christina Salmivalli, erityisasiantuntija Elisa Poskiparta, projektipäällikkö Tiina Auranen ja kansainvälisen toiminnan projektipäällikkö Johanna Alanen, joilta toimittajat voivat tiedustella lisää esimerkiksi ohjelman uudistuvasta materiaalista tai kansainvälisistä avauksista. KiVa Koulun edustajien lisäksi uusinta kiusaamiseen liittyvää tutkimustietoa esittelevät P.h.D. Dieter Wolke (Iso-Britannia) sekä Suomen psykologiliiton puheenjohtaja Annarilla Ahtola. Lisäksi lounaalle on kutsuttu myös Vuoden KiVa-koulun 2017 edustajat.

Ilmoittautumiset medialounaalle etukäteen keskiviikkoon 23.8. mennessä projektipäällikkö Tiina Auraselle: tiina.auranen@utu.fi, p. 050 354 7603.

Kiusaamisella luultua vakavammat seuraukset

KiVa-päiville saapuu kansainvälisiä luennoitsijoita Englannista, Chilestä ja Japanista sekä osanottajia Ruotsin uusista KiVa-kouluista.

KiVa-päivien pääpuhujaksi kutsuttu professori Dieter Wolke Warwickin yliopistosta on tutkinut kouluaikaisen kiusatuksi joutumisen seurauksia aikuisuuteen. Tutkijaryhmän itsensäkin yllätti se, että kiusatuksi joutuminen lisäsi mielenterveyden ongelmien, somaattisten ongelmien ja itsetuhoisten ajatusten ja tekojen riskiä jopa enemmän kuin kotona vanhempien taholta koettu kaltoinkohtelu ja laiminlyönti. Kiusatuilla ilmeni aikuisena ongelmia myös ystävyys- ja parisuhteissa. Wolken tulokset perustuvat laajoihin pitkittäistutkimuksiin.

Lisätietoja:
KiVa Koulu -ohjelman vastuulliset johtajat Elisa Poskiparta, elipos@utu.fi, p. 0400 286 670, ja Christina Salmivalli, christina.salmivalli@utu.fi, p. 0400 995 473
projektipäällikkö Tiina Auranen, tiina.auranen@utu.fi p. 050 354 7603

www.kivakoulu.fi/kivapaivat