Mediakutsu konferenssiin Helsingissä 23.5.: Alustatalous haastaa markkinoiden sääntelyn

18.05.2017

Turun yliopisto, työ- ja elinkeinoministeriö, Kilpailu- ja kuluttajavirasto ja Suomen Kilpailuoikeudellinen Yhdistys ry järjestävät tiistaina 23.5. Helsingissä Säätytalolla Platform Economy and Cohesion of European Competition Policy -konferenssin.

​Turun yliopiston tiedote 18.5.2017

Median edustajat ovat tervetulleet konferenssiin, joka järjestetään tiistaina 23.5.2017 kello 12.30‒16.30 Säätytalolla (Snellmaninkatu 9–11, 00170 Helsinki).

Digitalisaatio ja erilaisten kaupallisten alustojen lisääntyminen ovat mullistamassa vaihdantasuhteita sekä talouden dynamiikkaa. Alustatalous on ollut ajankohtainen aihe yhteiskunnallisessa keskustelussa viimeisten vuosien aikana, tärkeitä kysymyksiä ovat esimerkiksi tiedon ja tekoälyn kasvava merkitys yritysten liiketoiminnassa sekä kaupallisten alustojen asema markkinoiden keskittymisen vauhdittajina.

Konferenssissa tarkastellaan alustataloutta kolmesta rinnakkaisesta, yritystoiminnan kannalta merkityksellisestä näkökulmasta. Alustatalous edellyttää usein yritysten välistä tiivistä yhteistoimintaa ja kaupallisten tietojen vaihtamista. Kilpailuoikeuden soveltamisessa on kyettävä tunnistamaan markkinoiden toimivuutta edistävät järjestelyt sitä rajoittavista menettelyistä. Tiedon merkityksen korostuminen liiketoiminnassa johtaa pohtimaan erilaisten tietovarantojen, kuten big datan, hyödyntämisen rajoja, jotta markkinoiden toimivuus ja tietosuojanäkökohdat voidaan turvata. Alustatalous muuttaa työn tekemisen muotoja: alustataloudelle on tyypillistä siirtyminen palkkatyöstä freelancer-pohjaiseen pienyrittäjyyteen.

Konferenssissa alustataloutta käsittelevät puheenvuoroissaan aihepiirin kansainvälisesti tunnetut asiantuntijat professori Doris Hildebrand (Vrije Universiteit Brussels), professori Justus Haucap (Universität Düsseldorf) ja professori Anne Kovalainen (Turun yliopisto). Lisäksi konferenssissa kuullaan Euroopan komission edustajan Massimiliano Kadarin (DG COMP) puheenvuoro big datan käytön kilpailuoikeudellisesta sääntelystä.

Median edustajilla on mahdollisuus haastatella puhujia tilaisuuden yhteydessä.
Konferenssin järjestelyistä vastaavat Turun yliopisto, työ- ja elinkeinoministeriö, Kilpailu- ja kuluttajavirasto sekä Suomen Kilpailuoikeudellinen Yhdistys ry.
Konferenssin ohjelma:

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

professori Antti Aine, Turun yliopisto, p. 040 576 1117, antti.aine@utu.fi

dosentti Tom Björkroth, Turun yliopisto, p. 040 567 7185, tom.bjorkroth@kkv.fi

tutkimusjohtaja Aki Koponen, Turun yliopisto, p. 050 524 6239, aki.koponen@utu.fi

Luotu 18.05.2017 | Muokattu 18.05.2017