Mediakutsu: Luonnontieteiden talo II:n peruskorjauksen harjannostajaiset Yliopistonmäellä 5.2.

02.02.2015

Yliopistonmäellä valmistuu alueellisesti merkittävä peruskorjaushanke ensi syksynä. Rakennus tarjoaa valmistuessaan tilat mm. Turun yliopiston ja Åbo Akademin it-laitoksille.

​Turun yliopiston tiedote 2.2.2015

Peruskorjaushankkeen harjannostajaisia vietetään Luonnontieteiden talo II:n ruokalassa 5.2. klo 13.00 alkaen. Tilaisuudessa puhuvat mm. Turun yliopiston ja Åbo Akademin rehtorit. Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

Vuonna 1969 valmistunut Luonnontieteiden talo II kuuluu Aarne Ervin suunnittelemaan Yliopistonmäen rakennuskokonaisuuteen.

Luonnontieteiden talo II:n peruskorjaus etenee aikataulussaan, valmistumisajankohta on syys–lokakuu 2015. Käyttäjät pääsevät muuttamaan taloon arviolta joulukuussa. Rakennuksen bruttoala kasvaa korjauksen yhteydessä hieman ja on peruskorjauksen valmistuttua 12 930 brm2.

Peruskorjauksessa julkisivut ja talotekniikka uusitaan kokonaan. Julkisivun ulkonäkö säilyy entisellään. Myös sisätiloissa tehdään muutoksia käyttäjien muuttuneiden tarpeiden pohjalta ja tilankäyttöä tehostetaan.

Yliopistonmäki on valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö, ja korjauksen suunnittelussa on kuultu Museovirastoa.

Valmistuessaan talo saa uudet käyttäjät, kun sinne muuttaa Turun yliopiston kielikeskuksen, ja IT laitoksen lisäksi myös Åbo Akademin IT laitos. Talon alimpaan kerrokseen saadaan yhteiskäyttöinen ravintola, mikä palvelee kaikkia talon ja alueen toimijoita.

Peruskorjauksen rakennuttaa Suomen Yliopistokiinteistöt Oy ja pääsuunnittelijana toimii Arkkitehtitoimisto Matti Takala Oy. Pääurakoitsijana kohteessa on NCC Rakennus Oy ja rakennuttajakonsulttina toimii Ramboll CM Oy.

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (Syk Oy) on vakavarainen ja innovatiivinen kiinteistönkehittäjä. Syk Oy omistaa, rakennuttaa ja vuokraa tiloja yliopistojen ja korkeakoulujen tarpeisiin pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Syk Oy kehittää innovatiivisia oppimisympäristöjä, jotka tukevat tutkimustyötä ja opiskelua. Suomen Yliopistokiinteistöt omistavat Suomen valtio sekä pääkaupunkiseudun ulkopuoliset yliopistot.

Luotu 02.02.2015 | Muokattu 29.07.2021