Mediakutsu: Näyttöön perustuvat digitaaliset hoito-ohjelmat valokeilassa lastenpsykiatrian konferenssissa Turussa 30.8.

29.08.2018

Pohjoismainen lasten- ja nuorisopsykiatrian NordCAP 2018 -konferenssi kokoaa 29.-31.8. Turun yliopistoon mielenterveysinterventioiden tutkijoita. Internetin hyödyntäminen mielenterveysongelmien hoidossa kiinnostaa tieteentekijöitä, koska moni avun tarpeessa oleva jää edelleen hoidon ulkopuolelle. Internetin käyttö edistää hoidon saavutettavuutta ja alueellista tasa-arvoisuutta sekä madaltaa kustannuksia ja osallistumiskynnystä.

​Turun yliopiston tiedote 29.8.2018

Laadukkaat pohjoismaiset potilasrekisterit ja kattava terveydenhuolto edistävät tutkimusnäyttöön perustuvan etähoidon kehittämistä. Professori David Mataix-Cols ja apulaisprofessori Eva Serlachius Karoliinisesta instituutista kertovat konferenssissa uusimpia alustavia tutkimustuloksiaan internetin välityksellä annettavan kognitiivisen käyttäytymisterapian käytöstä nuorten mielenterveysongelmien, esimerkiksi ahdistuneisuuden, sekä psykiatristen ja neuropsykiatristen häiriöiden, esimerkiksi Touretten oireyhtymän ja pakko-oireiset häiriöiden, hoidossa.

Suomessa internet-ympäristöjä hyödynnetään väestötason varhaisten interventioiden kehittämisessä ja tutkimuksessa. Professori Andre Souranderin Turun yliopistossa johtaman Awareness, prevention and early intervention (APEX) -konsortion tutkimusryhmien kehittämät ohjelmat raskaudenaikaisen masennuksen, käytösongelmien ja ahdistuneisuuden hoitoon kohdennetaan tutkimusnäytön perusteella määriteltyihin riskiryhmiin tai koko väestöön, ei diagnoosin saaneisiin lapsiin ja nuoriin.

– Etenkin lisääntyvät ahdistus- ja masennusdiagnoosit kuormittavat erikoissairaanhoitoa. Internetin hyödyntäminen tarjoaa uusia mahdollisuuksia matalan kynnyksen näyttöön pohjaavan hoidon kehittämiseen perusterveydenhuoltoon, professori Sourander toteaa.

Uutta tietoa mielenterveysongelmien riskitekijöistä

Perjantain ohjelman avaa kaksi amerikkalaista huippututkijaa. Professori Alan Brownin Kolumbian yliopiston ryhmän ja Souranderin johtaman Turun yliopiston ryhmän yhteishankkeessa on löydetty merkittäviä yhteyksiä raskaudenaikaisen ympäristömyrkyille, päihteille ja äidin infektioille altistumisen ja jälkeläisen autismin, skitsofrenian ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön kaltaisten neuropsykiatristen häiriöiden välillä. Brown käsittelee myös löydösten potentiaalia neuropsykiatristen häiriöiden ennaltaehkäisyn näkökulmasta.

Professori Henning Tiemeier Harvardin yliopistosta esittelee aivokuvantamisen uusia mahdollisuuksia psykiatrisen häiriöiden riskitekijöiden ymmärtämisessä. Aivokuvantamisen avulla on mahdollista tarkastella esimerkiksi äidin raskaudenaikaisen masennuksen, lapsen varhaisten kiusaamiskokemusten ja tunne-elämän ongelmien yhteyttä aivojen kehitykseen.

Kiinnostavia tuloksia tarjoilee myös lasten- ja nuorisopsykiatrian tutkija Jane Chang (King’s College, Lontoo; China Medical University, Taiwan), jonka luento käsittelee Omega-3:n käyttöä ADHD:n hoidossa.

Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan konferenssin ohjelmaa. NordCAP 2018 järjestetään Turun yliopiston PharmaCityssä (Itäinen Pitkäkatu 4, Turku). Keskiviikon 29.8. pääteema on Global child mental health challenges, torstain 30.8. Innovations in interventions ja perjantain 31.8. Epidemiology with focus on birth cohort studies.

Ohjelma löytyy osoitteesta http://ty.fi/nordcap

Lisätietoja: