Mediakutsu: Nuoren tulevaisuus – urapolulta urapuihin

21.01.2014

Tulevaisuusohjaus näkee maailman mahdollisina vaihtoehtoina. Se on uusi suuntaus uraohjauksessa ja koulutusvalintojen pohdinnassa. Tulevaisuusohjauksessa yhdistyy pitkän aikavälin tulevaisuusajattelu kokonaisvaltaiseen ohjaukseen, jossa ihmisen elämää katsotaan kokonaisuutena. Perinteinen uraohjaus perustuu tasaisen kehityksen maailmaan, lyhyen aikavälin valintoihin ja tunnettuihin vaihtoehtoihin.

​Tulevaisuusohjausta on kehitetty Turun yliopiston tutkimushankkeissa. Tulevaisuusohjausta, sen työkaluja sekä materiaaleja esitellään Educa-messuilla Helsingin Messukeskuksessa perjantaina 24.1.2014 klo 16.15–17.00 Tieto-lavalla sekä Turun yliopiston messuosastolla 6d122.

Kutsumme median edustajat mukaan lehdistötilaisuuteen klo 14.30–15.30 messuosastolle.

Maailma muuttuu alati ja samoin muuttuu näkemyksemme tulevaisuudesta

Tulevaisuudesta ei voi tietää mitään ehdottoman varmaa, mutta ihmisen pitäisi jotenkin ottaa sitä haltuun. Erityisen tärkeää oman tulevaisuuden ajattelu pitkällä aikavälillä on nuorille, jotka tekevät omaa koulutustaan tai työuraansa koskevia päätöksiä. Päätöksenteon kanssa pähkäilevät nuoret saavat nykyisin valtavasti tietoa koulutuksesta, ammateista ja työmarkkinoista. Monille varteenotettavia vaihtoehtoja on runsaasti tai jopa liikaa.

Tähän tietotulvaan ja mahdollisuuksien kakofoniaan nuoret tarvitsevat välineitä, jotka auttavat löytämään itselle tärkeitä ja merkityksellisiä asioita.

Tulevaisuusohjauksen ydinviestejä ovat:

• Tulevaisuusajattelu on uusi kansalaistaito
  • Tulevaisuus on avoin. Kuka tietää tarvitaanko tulevaisuudessa dinosaurusten metsästäjiä?
  • Maailma muuttuu, mutta sitä voi myös muuttaa. Mikä on minun antini maailmalle?

Tulevaisuusohjaukseen on kehitetty uusia työvälineitä, jotka auttavat opiskelijoita pohtimaan omaa tulevaisuuttaan, koulutusvalintojaan ja työelämää. Työvälineitä ovat verkossa toimiva Get a Life -tulevaisuussimulaatio, Pienet suuret valinnat -korttipeli, tehtävärata Seikkailu sumussa sekä tulevaisuusprosessi HUPS – Henkilökohtaisia urapolkuja suuntimassa. Kaikki työvälineet ovat vapaasti tilattavissa ja käytettävissä.

Työvälineet ja materiaalit: www.getalife.fi ja www.koukkuun.fi

Video: Uudet koulutusvalinnan ongelmat (www.koukkuun.fi)

Luotu 21.01.2014 | Muokattu 15.07.2021