Mediakutsu: Olipa kerran moniaistinen elämämme – Aistit tieteen ja taiteen risteyksessä

17.10.2018

Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus järjestää yhteistyössä Turun museokeskuksen kanssa moniaistista tutkimusta ja sen soveltamista esittelevän tilaisuuden Vanhan Raatihuoneen juhlasalissa tiistaina lokakuun 23. päivänä klo 14.00-16.

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita tilaisuuteen!

Aika: tiistai 23.10. klo 14.00-16
Paikka: Turun Vanhan Raatihuoneen sali, Vanha Suurtori 3
Järjestäjät: Turun yliopisto ja Turun museokeskus

Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksessa (FFF) on keskitytty aisteilla kokemisen tutkimiseen jo yli 15 vuoden ajan. Tutkimuksen kohteena on muun muassa ihmisen kaikkien aistien (näkö, kuulo, maku, haju, tunto) kautta tapahtuva moniaistinen kokeminen.

Kuinka vaikkapa näkö- ja hajuaisti vaikuttavat makuun? Entä voiko musiikilla olla merkitystä sille, miten koemme vaikkapa kahvinautinnon? Minkälaisista aistimuksista arkikokemuksemme ja juhlaelämykset koostuvat? Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää laajasti yhteiskunnan eri aloilla liike-elämästä arjen hyvinvoinnin edistämiseen. Myös taide ammentaa moniaistisuuden maailmasta.

Turun yliopiston lisäksi tilaisuudessa kuullaan kansainvälisiä yhteistyökumppaneita: tutkija-muusikko Bruno Mesziä ja tanssija-koreografi Maria Zegnaa Argentiinasta sekä muusikkopariskuntaa Per Samuelsson & Iréne Sahlin Ruotsista.  Bruno Meszin tutkimus käsittelee erityisesti musiikin ja maistamisen välistä vuorovaikutusta. Muusikkopariskunta Samuelsson & Sahlin hyödyntävät tätä tutkimusta omassa taiteellisessa työssään, ja heiltä ilmestyi 2017 muun muassa kansainvälisesti palkittu kirja ”Krydda med Musik” (Mausta Musiikilla).  Maria Zegna on toteuttanut useita moniaistisia tanssiteoksia.

Tilaisuuden ohjelma:

• Avaussanat, johtaja Seppo Salminen, Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus, Turun yliopisto
  • Moniaistinen tutkimus Turun yliopistolla, apulaisprofessori Mari Sandell, Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus, Turun yliopisto
  • Music and wine, Bruno Mesz, Muntref Centro de Arte y Ciencia, Argentina
  • New Emotionality in crossmodal art, María Zegna, Universidad de Buenos Aires, Argentina
  • Krydda med musik, Per Samuelsson & Iréne Sahlin, Ruotsi
  • Miltä Suomi tuntuu -tutkimuksen esittely, tutkimuskoordinaattori Laura Forsman, Aistila, Turun yliopisto
  • Oodi Aurajoelle -moniaistinen performanssi, Maria Zegna (tanssi), Per Samuelsson & Iréne Sahlin (musiikki)

Tilaisuuden kutsu: https://apps.utu.fi/media/tiedotteet/olipa-kerran-moniaistinen-elamamme_kutsu.jpg

Lisätietoja:
Mari Sandell, +358 40 352 4149, masaarim@utu.fi