Mediakutsu: Paikallista ruokaa tarjolle -tiedotustilaisuus Helsingissä 23.10.

16.10.2017

Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hanke järjestää Helsingissä 23.10. tiedotustilaisuuden, jossa pureudutaan paikallisiin elintarvikkeisiin ja niiden kysyntään. Paikallisruoan kasvavaan kysyntään vastataan edistämällä ketjun toimijoiden välistä yhteistyötä ja lisäämällä paikallisten tuotteiden näkyvyyttä.

​Turun yliopiston tiedote 16.10.2017

Paikka: Kokoustamo, Eteläranta 10, Helsinki
Aika: 23.10. klo 13.00–14.30 (kevyt lounas klo 12.30 alkaen)

Paikallisiin raaka-aineisiin ja ruokakulttuuriin perustuvilla elintarvikkeilla on kysyntää niin kuluttajien kuin ammattikeittiöiden, heitä palvelevien Foodservice-tukkutoimijoiden sekä vähittäiskauppojen suunnasta.

Valtakunnallinen Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hanke edisti ruokaketjun yhteistyöverkostojen luomista ja pureutui erityisesti pk-elintarvikeyrityksen näkökulmasta uusien tuotteiden valintaprosessiin Foodservice-tukuissa ja ammattikeittiöissä.

– Ruokaketjun eri tahojen toimintatapojen tunteminen ja vuorovaikutusta helpottavat välineet tarjoavat elintarviketoimijoille eväät toimivaan yhteistyöhön. Paikallisten elintarvikkeiden käytöstä kertominen myös ammattikeittiöiden asiakkaille on tärkeää, sillä tuotteiden taustalla olevat tarinat ja tuotteen alkuperän kertominen vaikuttavat positiivisesti ruoan arvostukseen, projektipäällikkö Päivi Töyli toteaa.

Tiedotustilaisuudessa kuullaan yhteensä kuutta puhujaa:

• Ruoan alkuperä huomioon ammattikeittiöiden tarjoiluissa
    puheenjohtaja Juha Marttila, MTK ry
  • Eväitä pk-elintarvikeyrityksen, ammattikeittiön ja Foodservice-tukun yhteistyöhön
    projektipäällikkö Päivi Töyli, Turun yliopiston Brahea-keskus
  • Paikalliset elintarvikkeet Foodservice-tukun toiminnassa
    toimitusjohtaja Eero Raappana, Meira Nova Oy
  • Tuotetietojen ajantasaisuus yhteistyön tukena
    toimitusjohtaja Jukka Kehusmaa, GS1 Finland
  • Pk-yrittäjien kokemuksia ja näkemyksiä yhteistyöstä
    juustomestari Markku Liias, Jukolan Juusto Oy
    yrittäjä Sami Vilppula, Vilppulan tila

Ilmoittautuminen osoitteessa: http://ty.fi/tiedotustilaisuus2310

Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hankkeen keskeiset yhteistyökumppanit ovat Päivittäistavarakauppa ry ja Foodservice-tukkutoimijat, maakunnalliset elintarvikealan kehittäjät sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry. Hanketta toteutetaan vuosina 2015–2017 ja sitä rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.

Lisätietoa:
Projektipäällikkö Päivi Töyli