Mediakutsu: Pölyttäjät valtaavat puutarhan -näyttelyn avajaiset 21.9.

15.09.2016

Viime vuosina yhä useammat kasvien pölyttäjät ovat vähentyneet tai jopa kuolleet sukupuuttoon, mikä vaarantaa maailman ruoantuotannon. Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa esillä oleva näyttely tutustuttaa yleisön pölyttäjiin ja siitepölyyn.

​Turun yliopiston tiedote 15.9.2016

Median edustajat ovat tervetulleita näyttelyn avajaisiin. Ennen avajaisohjelmaa on mahdollista haastatella eläintieteen dosentti Ilari E. Sääksjärveä ja aerobiologian yliopistotutkija Annika Saartoa klo 14 alkaen. Ilmoita saapumisestasi Annika Saarrolle 19.9. mennessä.
Aika: 21.9.2016 klo 15–16.30
Paikka: Turun yliopiston kasvitieteellinen puutarha, Ruissalon puistotie 215, 20100 Turku

Mitä tapahtuisi ihmiselle, jos pölyttäjät katoaisivat? Kasvitieteellisessä puutarhassa on 15.9.2017 asti esillä näyttely, joka tutustuttaa pölyttäjiin ja siitepölyyn.

– Viime vuosien aikana tutkijat ovat raportoineet pölyttäjien merkittävästä vähenemisestä eri puolilla maailmaa. Monet pölyttäjälajit ovat jopa kuolleet sukupuuttoon. Tilanne on huolestuttava sekä luonnon ekosysteemien toiminnan että ihmisen hyvinvoinnin ja ruoantuotannon kannalta, eläintieteen dosentti Ilari E. Sääksjärvi sanoo.

Pölyttäjät valtaavat puutarhan -näyttelyssä ampiaisia, mehiläisiä ja kimalaisia tarkastellaan lähietäisyydeltä. Esillä on valokuvia, joista erottaa hyönteisten ja siitepölyn hienoimmatkin yksityiskohdat. Lisäksi vierailijat pääsevät tutkimaan suurennuslasilla eläinmuseon kiehtovia hyönteisnäytteitä.

– Näyttelyn yhteydessä järjestetään luentoiltoja ja lapsille suunnattuja työpajoja, joissa rakennetaan ötökkähotelleja pihapiirin pölyttäjille. Lisäksi tutkijat jalkautuvat alueen kouluihin kertomaan pölyttäjien ja siitepölyjen kiehtovasta mikromaailmasta, aerobiologian yliopistotutkija Annika Saarto kertoo.

Näyttelyn järjestävät Turun yliopiston eläinmuseo, aerobiologian yksikkö ja kasvitieteellinen puutarha.

Avajaisten ohjelma

15.15 Tervetuloa avajaisiin

15.20–15.30 Näyttelyn avaus
Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen

15.30–15.45 Miksi pölyttäjät katoavat ja mitä se tarkoittaa?
yliopistotutkija Annika Saarto ja dosentti Ilari E. Sääksjärvi

15.45 Hunajainen malja

16.00 Opastettu kierros näyttelyyn

Kuvia