Mediakutsu seminaariin 11.4.: Periksiantamattomat ja uudistuvat yritykset menestyvät

07.04.2017

Kauppakorkeakoulun yrittäjyyden tutkimusryhmän tuoreessa tutkimuksessa tarkasteltiin yritysten käsityksiä strategioistaan ja menestymisestään. Tulokset osoittavat, että keskimääristä paremmin menestyneet yritykset jäsentävät menestymistään usein periksiantamattomuudella sekä innovoinnilla ja kannustavalla yrityskulttuurilla. Tuloksia esitellään 11.4.2017 seminaarissa, jonka pääpuhuja on kansainvälisesti tunnettu strategisen johtamisen tutkija professori Jay Barney Utahin yliopistosta Yhdysvalloista. Median edustajat ovat tervetulleet seminaariin.

​Turun yliopiston tiedote 7.4.2017

Tekesin osarahoittaman ”Renewal of manufacturing – Study on the role of pioneering firms as engines of industry renaissance” -tutkimuksen tuoreessa osatutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten yritykset jäsentävät menestystään.

Tutkimuksen mukaan yritykset jäsentävät menestyksen taustalla olevan useita eri teemoja yksittäisten tekijöiden tai valintojen sijaan. Menestyneiden yritysten haastatteluista voitiin tunnistaa yhteensä kymmenen erilaista teemaa, jotka liittyivät yhtäältä yrityksen strategisiin valintoihin ja toisaalta moninaisiin tapoihin varmistaa ja rakentaa menestymistä.

Tutkimuksessa hyödynnettiin aiempaa yrityksiltä kerättyä kyselyaineistoa ja tilinpäätöstietoja. Näiden perusteella yrityksiä luokiteltiin keskimääräistä paremmin ja heikommin menestyneisiin yrityksiin. Tuoreet tulokset perustuvat tutkimushankkeen haastatteluaineistoon, jossa yrityksen strategioita ja menestystä analysoitiin yritysten haastatteluiden perusteella.

‒ Menestyneet yritykset painottavat oman toimialansa ylittävää ja ennakoivaa ymmärrystä muutoksesta ja trendeistä. Vähemmän menestyneissä yrityksissä tämä puhe oli kapeampaa ja reaktiivista. Menestyneet yritykset korostivat useasti uudistumista ja sitä tukevaa yrityskulttuuria, erikoistutkija Pekka Stenholm Turun yliopistosta kertoo.

Tutkimuksessa ilmeni, että uudistumisen lisäksi menestyneet yritykset korostivat usein asiakkaiden tarpeiden ratkomista ja arvonluontia, jonka sisällön koettiin muuttuvan alati. Menestyneet yritykset kokivat myös epävarmuuden sietämisen ja periksiantamattomuuden tärkeänä osana menestymistään.

‒ Pyrkimys jatkuvaan vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa ja näiden tarpeiden parempaan ymmärtämiseen auttaa yrityksiä jäsentämään, miten yrityksen toimiala on muuttumassa ja millaisia vaikutuksia muutoksilla on yrityksen toimintaan. Samalla parempi ymmärrys omasta menestymisestä voi edistää yrityksen uudistumiskykyä ja mahdollistaa parempaa menestymistä markkinoilla, sanoo yhdessä Stenholmin kanssa aihetta tutkinut tutkimusjohtaja Ulla Hytti Turun yliopistosta.

Aihetta käsitellään tunnetun strategisen johtamisen tutkijan vierailuluennon yhteydessä

Tutkimuksen tuloksia esitellään 11.4.2017 Turun yliopistossa järjestettävässä seminaarissa. Pääpuhujaksi seminaariin saapuu professori Jay Barney Utahin yliopistosta Yhdysvalloista. Professori Barney on erittäin tunnettu strategisen johtamisen tutkija, jonka tutkimustyö on lisännyt tietämystä yritysten kilpailukyvystä.

Median edustajat ovat tervetulleita seminaariin:

Aika: 11.4.2017 kello 9.00‒11.30
Paikka: Educarium, luentosali EDU1, Assistentinkatu 5, Turku