Mediakutsu: Symposiumissa etsitään keinoja puuttua lapsiin ja nuoriin kohdistuvaan väkivaltaan

23.03.2018

Turun yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa järjestetään tiistaina 27.3.2018 lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa väkivaltaa käsittelevä englanninkielinen symposium. Puheenvuoroissa etsitään ratkaisua muun muassa siihen, kuinka lapsen ikä ja riippuvuussuhde vanhemmasta vaikuttavat väkivallan kokemuksiin.

​Turun yliopiston tiedote 23.3.2018

Väkivaltaa käsittelevä symposium kerää aiheen asiantuntijoita Turun yliopiston oikeustieteelliseen tiedekuntaan jo neljännen kerran. Tämänvuotiseen tapahtumaan puhujat tuovat mukanaan asiantuntemusta paitsi tutkimuksesta myös kansalaisyhteiskunnasta ja viranomaistahoilta.

Lapsiasiainvaltuutettu Tuomas Kurttila pohtii puheenvuorossaan kysymyksiä lapsiin ja nuoriin kohdistuvasta väkivallasta tuoreen kouluterveyskyselyn valossa.

Alustuksissa nostetaan esille myös patriarkaalisissa yhteisöissä elävien poikien ja nuorten miesten asema. Symposiumiin vieraaksi saapuva norjalainen Anja Bredal on tutkinut patriarkaalisissa yhteisöissä harjoitettavaa väkivaltaa jo vuosien ajan. Bredal pohtii puheenvuorossaan, millaisia haasteita yhteisön odotukset ja velvoitteet asettavat poikien ja nuorten miesten mahdollisuudelle päättää itse omista toimintamalleistaan.

Kriisityöntekijä-psykoterapeutti Niina Antunovic tapaa työssään Monika-Naiset liitto ry:ssä pakkoavioliiton uhreja. Hän kertoo kokemuksistaan siitä, millaisia erityisiä seikkoja nousee esille näiden asiakkaiden auttamisprosessissa.

Combating violence against children and youth -symposium
Aika: 27.3.2018 klo 12.15–17.00
Paikka: Arcanuminkuja 4 (Auditorio Arc1)

Lisätietoja: väkivaltatutkija dos. Satu Lidman sahelid@utu.fi, 050 5650782, www.lidman.fi/events.html

Tiistaiaamuna 27.3. klo 8.30 Satu Lidman alustaa järjestötyöntekijöille otsikolla ”Haavoittavat lähisuhteet. Väkivallan ylisukupolviset ja kulttuuriset rakenteet”. Osoite: Perhetalo Heideken, Sepänkatu 3.

Lisätietoja: Varsinais-Suomen lastensuojelujärjestöjen koordinaattori Anna Rantasuo anna.rantasuo@vslapset.fi / 044 535 5138.

Tilaisuudet eivät vaadi ennakkoilmoittautumista, mutta haastatteluista pyydetään sopimaan etukäteen. Lämpimästi tervetuloa!

Luotu 23.03.2018 | Muokattu 23.03.2018