Mediakutsu: Synnyttääkö mieli kummat kokemukset? Tutkijat eri aloilta selvittävät mielen ja kulttuurin suhdetta yliluonnolliseen

13.09.2016

Helsingissä Tieteiden talolla pidetään 20.–22. syyskuuta kansainvälinen konferenssi Wild or Domesticated? Uncanny in historical and contemporary perspectives to mind. Järjestäjinä ovat Turun yliopistossa toimiva, Suomen Akatemian rahoittama Mieli ja Toinen -tutkimushanke sekä Suomen Antropologinen seura. Konferenssiin sisältyy lehdistötilaisuus 19.9. sekä yleisölle avoimia luentoja.

​Turun yliopiston tiedote 13.9.2016

Median edustajat ovat tervetulleita tiedotustilaisuuteen:
aika: ma 19.9. klo 9.15–10.00
paikka: Tieteiden talo, sali 313 (Kirkkokatu 6, Helsinki)
tiedotustilaisuuden yhteyshenkilö: Heikki Kettunen, p. 050 416 7822

Tiedotustilaisuuden avaa Mieli ja Toinen -hankkeen johtava tutkija, professori Marja-Liisa Honkasalo, joka kertoo konferenssin ohella myös tutkimusprojektin tuloksista. Projektissa on tutkittu kokemuksia epätavallisista tai toisia todellisuuksia tavoittavista ilmiöistä. Lisäksi tilaisuudessa esitellään alustavasti tänä vuonna julkaistavaa antologiaa Mielen rajoilla – Nykypäivän kummat kokemukset, jonka taustalla on projektin saama laaja spontaani kirjeaineisto, jossa nykypäivän suomalaiset kirjoittavat kummista tai yliluonnolliseksi tulkitsemistaan kokemuksista.

Konferenssin keynote-puhujat Tanya Luhrmann, Simo Knuuttila ja Diana Espírito Santo ovat myös paikalla kertomassa tutkimuksestaan ja vastaamassa kysymyksiin.

Yleisölle avoimia luentoja Tieteiden talolla

Mitä ajatella demoneista, Jumalan kanssa puhumisesta tai vainajien kohtaamisesta? Miksi joissakin paikoissa väitetään kummittelevan? Miltä kumman, yliluonnolliseksi tulkitun läsnäolo tuntuu? Mitä tällaiset kokemukset kertovat ihmismielestä? Missä kulkee normaalin ja patologiseksi tulkittavan välinen raja? Mielikuvat toisista todellisuuksista ja ihmisten mahdollisuuksista kontaktiin niiden kanssa ovat vaihdelleet aikakaudesta ja kulttuurista toiseen.

Moderni länsimainen yhteiskunta antaa arkitodellisuudesta eroaville kokemisen tavoille vain vähän arvoa ja tilaa. Ne eivät ole kuitenkaan kadonneet vaan niiden näkyvyys on viime vuosikymmeninä lisääntynyt. Konferenssissa eri alojen kuten antropologian, psykoanalyysin ja filosofian asiantuntijat tarkastelevat kummiksi miellettyjä kokemuksia mielen ja kulttuurin näkökulmista.

Konferenssissa on kolme keynote-puhujaa, joiden luennot ovat ilmaisia ja avoinna yleisölle:

• Stanfordin yliopiston professori Tanya Luhrmann on kansainvälisesti tunnettu antropologi, jonka luennon aiheina ovat Jumalan sekä äänten kuuleminen eri kulttuureissa ja kuinka kulttuuriset käsitykset ihmismielestä vaikuttavat siihen.
  • Helsingin yliopiston emeritusprofessori Simo Knuuttila sukeltaa yliluonnollisen historiaan tarkastelemalla demoneita ja kummia kokemuksia antiikissa ja keskiajalla galenoslaisen lääketieteen ja hellenistisen luonnonfilosofian valossa.
  • Chilen katolisen yliopiston apulaisprofessori Diana Espírito Santo on tehnyt etnografista tutkimusta afro-amerikkalaisista uskonnoista ja luennoi siitä, miten erilaiset tavat jäsentää maailmaa ja ihmisen paikkaa siinä vaikuttavat uskomusten ja kokemusten rakentumiseen.

Konferenssin ohjelma ja esitelmien tiivistelmät löytyvät osoitteesta: https://wildordomesticated.wordpress.com

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
professori Marja-Liisa Honkasalo, p. 040 194 7870