Mediakutsu: Tervetuloa seuraamaan juniorKoodari-tapahtumaa 14.5. – Turun yliopiston uusi hanke vahvistaa perusopetuksen digivalmiuksia

11.05.2016

Turun yliopiston koulutussosiologian tutkimuskeskuksessa (RUSE) on käynnistynyt DigiKick-hanke, joka vahvistaa perusopetuksen digivalmiuksia. Hankkeen käynnistää koulutussosiologian tutkimuskeskuksen ja Geniem Oy:n järjestämä 9–12-vuotiaille lapsille suunnattu juniorKoodari-tapahtuma, jonne median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita!

​Turun yliopiston tiedote 11.5.2016

Aika: la 14.5. klo 10–13
Paikka: Koulutussosiologian tutkimuskeskuksen RoSA-laboratorio, Eurocity, Joukahaisenkatu 1 A (2. krs), Turku

Tapahtuman tarkoituksena on tutustuttaa osallistujat ohjelmoinnin alkeisiin koodauspisteissä, joissa juniorit pistäytyvät opettelemassa eri aihealueiden alkeita. Pisteisiin on suunniteltu esteratoja, joiden läpi juniorkoodareiden tulee ohjelmoinnin avulla selviytyä. Tapahtumaan osallistuu parikymmentä 9–12-vuotiasta lasta.

Aikaisempaa kokemusta ei tarvita – koodauspisteet harjoituksineen on suunniteltu tarjoamaan haasteita ja oppimisen mahdollisuuksia kaiken tasoisille koodarioppilaille. Jokaisessa pisteestä osallistujien on mahdollisuus hankkia virtuaalinen osaamismerkki osoitukseksi aihealueen alkeisiin tutustumisesta.

Tapahtumassa hyödynnettävä materiaali ja harjoitukset julkaistaan verkossa, ja ne ovat vapaasti jokaisen lapsen ja nuoren käytettävissä sekä hyödynnettävissä alakoulun ohjelmoinnin opetuksessa. Lisätietoja juniorKoodari-tapahtuman sivuilta http://rosa.utu.fi/juniorkoodari/.

Konkreettista tietoturva- ja ohjelmointioppia opettajille

– Nyt käynnistyvän DigiKick-hankkeen tavoitteena on tarjota laadukasta tutkimusperustaista täydennyskoulutusta perusopetuksen henkilöstölle. Koulutussisällöt kattavat uusien opetussuunnitelmien myötä ajankohtaiset tiedonhallinta-, tietoturva- ja ohjelmointitaidot, suunnittelija Meri-Tuulia Kaarakainen koulutussosiologian tutkimuskeskuksesta kertoo.

Hankkeessa hyödynnetään uudenlaista yhteistyökoulutusmallia, jossa elinkeinoelämän, kolmannen sektorin ja yliopiston yhteistyönä tuotetaan motivoivaa ja käytännön läheistä koulutusta. Opetushallituksen rahoittaman hankkeen toteuttavat koulutussosiologian tutkimuskeskus RUSE, tamperelaisen ohjelmistotalo Geniem Oy sekä Varsinais-Suomen tekniset opettajat ry.

Perusopetuksen opettajille suunnattu TietoTaidot-verkkokurssi perehdyttää tiedonhakuun ohjauksen näkökulmasta. Tietoturvaosuudessa paneudutaan henkilöiden, laitteiden ja ohjelmistojen tietoturvaan erityisesti mobiiliteknologioiden ja sosiaalisen median näkökulmista. Sisältö on tuotettu Turun yliopiston, Turun ammattikorkeakoulun ja yritysmaailman informaatiotutkimuksen, tietojenkäsittelytieteen, ohjelmistosuunnittelun, tietoturva-alan ja kasvatustieteen ammattilaisten yhteistyönä.

Erityisesti alakoulujen luokanopettajille suunnatut Alakoulun opettajien koodikoulu sekä Robotiikka ja ohjelmointi -kurssit koostuvat lähiopetuksesta, omasta ohjelmointitunnin ohjauskokeilusta sekä verkkotyöskentelystä. Geniem Oy:n ohjelmointityön ammattilaisten ja Varsinais-Suomen teknisten opettajien vetämille lähipäiville osallistuvat opettajat tutustuvat ohjelmoinnin opetukseen kurssista riippuen joko koodikoulukonseptin tai robottiohjelmoinnin kautta. Lähijakson jälkeen osallistujat vetävät ohjelmointitunnin oppilailleen ja vähintään yhdelle kollegalleen; näin opittu viedään käytäntöön ja levitetään osaamista organisaatioissa. Ohjauskokeilut dokumentoidaan hankkeen verkkoympäristöön, joka resursseineen ja verkkotutoreineen kulkee opettajien rinnalla koko lukukauden mahdollistaen tuen ja kokemusten jakamisen.

Hankkeen verkkosivut löytyvät osoitteesta http://rosa.utu.fi/kick

Lisätietoja hankkeesta ja juniorKoodari-tapahtumasta:
suunnittelija Meri-Tuulia Kaarakainen
040 163 6689, merluo@utu.fi