Mediakutsu: Tervetuloa Turun yliopiston laskennallisten ihmistieteiden laboratorion avajaisiin 19.12.2016

15.12.2016

Laskennallisten ihmistieteiden laboratorio on tieteidenvälinen tutkimusyhteisö, joka kehittää digitaalisia ratkaisuja ihmistieteistä nouseviin ja koko ihmiskuntaa koskeviin kysymyksiin.

​Turun yliopiston tiedote 15.12.2016

Aika: 19.12.2016 klo 12.15
Paikka: Porthan-sali, Maaherran makasiini, Henrikinkatu 10

Turun yliopiston laskennallisten ihmistieteiden laboratorion aloihin kuuluvat esimerkiksi kieli-, opetus- ja peliteknologia, digitaalinen historia, vuorovaikutusmuotoilu ja digitaalinen teologia sekä digitaalisen kulttuurin tutkimus. Uusi laboratorio mahdollistaa tutkimukseen, opetukseen ja kehitystyöhön liittyvän yhteistyön eri osapuolten kanssa, myös kansainvälisesti.

– Viime aikoina esillä olleita haasteita ovat esimerkiksi digitaalisen tiedon leviämiseen ja luotettavuuteen liittyvät kysymykset, sosiaalisen median vihapuhe ja se, miten tietokoneet ymmärtävät suomen kieltä vai vaatiiko teknologia kielen yksinkertaistamista? Muun muassa tällaisiin kysymyksiin etsimme vastauksia, sanoo vuorovaikutusmuotoilun professori Erkki Sutinen.

Avajaisten ohjelma

Tervetuloa
Professori Eija Suomela-Salmi

Miksi yliopisto tarvitsee laskennallisten ihmistieteiden laboratoriota?
Vararehtori Riitta Pyykkö

Tervehdyssanat
Emeritusarkkipiispa John Vikström

Akatemiaprojekteista Laskennallisten ihmistieteiden laboratorioon
Professori Tapio Salakoski
Professori Hannu Salmi

Joutsenlaulu, digitaalisesti?
Professori Erkki Sutinen

Sanan seppä - Lisätyn todellisuuden sovellus Turun tuomiokirkossa
Erikoistutkija Teijo Lehtonen

Jean Sibelius ja AR Sibelius
Sellisti Jussi Makkonen & Pianisti Nazig Azezian

Tarjolla glögiä ja pientä purtavaa.

Erkki Sutinen, p. 050 5250460, erkki.sutinen@utu.fi

Luotu 15.12.2016 | Muokattu 15.12.2016