Mediakutsu: Tervetuloa tutustumaan Suomen ensimmäiseen kumppanuusmaataloustilaan 16.6.

31.05.2016

Kuluttajilla on tarve tietää mistä heidän ruokansa tulee ja kuka sen kasvattaa. Kumppanuusmaataloudessa ihmisillä on mahdollisuus tuottaa omaa ruokaa ilman, että heidän tarvitsee omistaa maata tai viljellä palstaansa itse. Uuteen jakamistalouden muotoon tutustutaan Herttoniemen Omapellon tilalla torstaina 16.6.2016 klo 9–14.

​Turun yliopiston tiedote 31.5.2016

Aika: 16.6.2016 klo 9–14
Paikka: Herttoniemen Omapelto, Anttilantie 11, Vantaa

Median edustajat ovat tervetulleita tutustumaan kumppanuusmaatalouteen ja sen mahdollisuuksiin torstaina 16.6.2016 Vantaalle Herttoniemen Ruokaosuuskunnan Omapellolle. Pellon pientareella kaupunkiviljelyä kommentoivat Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri, ympäristöneuvos Sauli Rouhinen, SLC:n asiamies Rikard Korkman ja Luke:n vanhempi tutkija Jaana Kotro.

Omapellolle järjestetään bussikuljetus, joka lähtee Kiasman edestä klo 9. Pellolle on mahdollista tulla myös julkisilla tai omalla kulkuneuvolla. Bussikuljetukseen ja ruokailuun osallistuvia pyydetään ilmoittautumaan 6.6.2016 mennessä osoitteessa https://www.webropolsurveys.com/S/0417E9A0F1008A4F.par

Kumppanuusmaatalous perustuu jakamistalouteen

Kumppanuusmaataloudessa ryhmä ihmisiä palkkaa yhdessä puutarhurin, joka viljelee heille lähituotteita, kuten vihanneksia. Kuluttajat saavat puhdasta ravintoa, jonka alkuperän he tuntevat.

Omapelto on 200 kotitalouden muodostama ruokaosuuskunta, joka on Suomen ensimmäinen CSA-maatila (Community Supported Agriculture) eli kumppanuusmaataloustila.

Kaupunkilaisten omalla pellolla kasvatetaan ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävää ruokaa. Lisäksi tilalla järjestetään lasten kesäleiritoimintaa ja työllistetään työttömiä. Vähävaraisille jaetaan diakoniayhteistyönä sato-osuuksia ja mahdollistetaan mielenterveyskuntoutujille GreenCare-toiminta.

Turun yliopisto on mukana Lyhyet läheiset ketjut – lähiruoka ja sosiaalinen pääoma -hankkeessa, joka järjestää tutustumistilaisuuden.

Klo 9:00 Yhteiskuljetus Omapellolle lähtee Kiasman edestä

• Bussissa ruokaosuuskunnan perustaja Olli Repo kertoo kaupunkilaisten oman pellon synnystä.

Klo 10:00 Saapuminen Omapellolle ja tutustuminen kohteisiin

• Kaupunkilaisten oman pellon toiminnasta ja ekologisesta kestävyydestä kertoo peltokierroksen aikana personal farmer, hortonomi Heidi Hovi.
  • Hyvää ruokaa muillekin kuin hyväosaisille: ruokaosuuskunnan solidaarisuussato-osuus-kokeilu, tutkija, tohtorikoulutettava Sini Forssell, Helsingin yliopisto.
  • Kumppanuusmaatalous jäsenten arjessa, kotitalousopettaja, KM Maritta Paakkinen.

Klo 11:30 Ruokailu

• Tulta, savua ja elämyksiä -maakuoppauunissa kypsennettyä kausiruokaa villivihanneksilla, chef Mika Niiniranta.

Klo 13:00 Puheenvuoroja ja keskustelua

• Kaupunkiviljely eilen, tänään ja huomenna, apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri, Helsinki.
  • Halpuuttamisella ei synny kestävää elintarviketaloutta. Kumppanuusviljely opettaa, mikä maksaa ja miksi maksaa, ympäristöneuvos emeritus Sauli Rouhinen.
  • Kumppanuusmaatalouden mahdollisuudet, asiamies Rikard Korkman, SLC.
  • Kumppanuusmaatalous luo sosiaalista kestävyyttä ja pääomaa, vanhempi tutkija Jaana Kotro, Luke.

Klo 14:00 Yhteiskuljetus takaisin Kiasmalle

Leena Erälinna, projektipäällikkö, p. 040 684 7450, leena.eralinna@utu.fi