Mediakutsu: Tulevaisuudentutkijat ratkovat ilkeitä ongelmia kauppakorkeakoululla 11.‒12.6.

08.06.2015

Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen kansainvälinen konferenssi Futures Studies Tackling Wicked Problems: Where Futures Research, Education and Action Meet pureutuu yhteiskuntaa piinaaviin ”ilkeisiin ongelmiin”, jotka ovat monisyisiä, verkottuneita ja globaaleja toimintaympäristöjen ongelmia.

​Turun yliopiston tiedote 8.6.2015

Ilmastonmuutos, väestönkasvu, energiapula, talouteen ja turvallisuuteen kytkeytyvät asiat sekä hyvinvoinnin epätasainen jakautuminen etelän ja pohjoisen välillä ovat tutkijoita ympäri maailmaa puhuttavia ongelmia. Näiden laaja-alaisten ongelmien seuraukset näkyvät humanitäärisinä kriiseinä, kuten esimerkiksi Välimeren ylittävinä siirtolaisina ja konfliktien lisääntymisenä maailmalla.

Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen kansainvälinen konferenssi Futures Studies Tackling Wicked Problems: Where Futures Research, Education and Action Meet pureutuu näihin ja moniin muihin yhteiskunnan ilkeisiin ongelmiin. Kutsuttujen pääpuhujien joukossa ovat mm. Anders Wijkman Rooman klubista sekä Kerstin Cuhls Saksan johtavasta innovaatio-instituutista. Tilaisuuden tavoitteena on löytää näkemyksiä vaihtoehtoisista tulevaisuuksista sekä kehittää uusia menetelmiä niiden tutkimiseksi. Konferenssi järjestetään Turun kauppakorkeakoululla 11.–12.6.2015 (Rehtorinpellonkatu 3, Turku).

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita osallistumaan konferenssiin.

Konferenssin pääpuhujat torstaina 11.6.:

• Dr. Thomas Lombardo, Center for Future Consciousness, USA: The Psychology of the Future: Flourishing in the Flow of Evolution
  • Dr. Kerstin Cuhls, CC Foresight, The Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI, Germany: The Potential and Limits of Foresight

Konferenssin pääpuhujat perjantaina 12.6.:

• Co-President Anders Wijkman, Club of Rome: In Search of a New Economic Logic
  • Professori Sirkka Heinonen, Finland Futures Research Centre, University of Turku:  New Consciousness in Transformational Neo-Growth Society
  • Professori Ugo Bardi, Department of Earth Sciences, University of Firenze, Italy: Resource Exploitation: The Human Factor

Pääpuhujien lisäksi konferenssin aikana kuullaan n. 110 esitystä työryhmissä. Esitysten aiheet käsittelevät tulevaisuutta erilaisista näkökulmista. Esillä ovat vahvasti tulevaisuudentutkimuksen ja ennakoinnin menetelmät, filosofia ja teoria yhdistettyinä siihen, miten tulevaisuustietoa voidaan hyödyntää yritysten ja organisaatioiden ennakoinnissa sekä kestävän tulevaisuuden tekemisessä ja koulutuksessa. Paikalle odotetaan n. 250 osallistujaa 33 eri maasta. Osallistujat edustavat tutkija- ja yritysmaailmaa sekä laajaa tulevaisuudentutkimuksen perus- ja jatko-opiskelijajoukkoa.

Konferenssi järjestetään yhteistyössä Tulevaisuudentutkimuksen Verkostoakatemian, tulevaisuudentutkimuksen kattojärjestön World Futures Studies Federationin (WFSF), Otavan Opiston Osuuskunnan, Tulevaisuuden tutkimuksen seuran sekä Turun ammattikorkeakoulun kanssa.

Tulevaisuuden tutkimuskeskus on Pohjoismaiden suurin tulevaisuudentutkimukseen ja ennakointiin erikoistunut akateeminen tutkimuslaitos. Tulevaisuuden tutkimuskeskus on Turun kauppakorkeakoulun ainelaitos ja siellä työskentelee yli 50 asiantuntijaa kolmessa eri toimipisteessä Turussa, Helsingissä ja Tampereella.

Keskus on verkottunut laajasti tulevaisuudentutkimuksen tiedeyhteisön sekä yliopistojen, tutkimuslaitosten ja organisaatioiden kanssa kotimaassa ja kansainvälisesti. Omien vahvojen resurssien ohella tämä turvaa, että tulevaisuustietoa tuottavat ja analysoivat aina parhaat osaajat.

Luotu 08.06.2015 | Muokattu 04.08.2021