Mediakutsu: Tuorlan planetaarion uusi elokuva kertoo tähtien tarinan

11.07.2016

Tähtikeikka on lapsille suunnattu planetaarioelokuva, joka kertoo tähtien elämänkaaresta rosvotarinan muodossa. Lyhytelokuva on Tuorlan planetaarion omaa tuotantoa ja se on valmistunut yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian ja Turku Game Labin opiskelijoiden kanssa.

​Turun yliopiston tiedote 11.7.2016

Median edustajat ovat tervetulleita ennakkoesitykseen, jossa on mahdollista haastatella elokuvan tekemiseen osallistuneita opiskelijoita.
Aika: 13.7.2016 klo 18
Paikka: Tuorlan observatorion planetaario, Väisäläntie 20, Kaarina

Tähtikeikka-elokuvassa rosvojen yöllinen retki saa yllättävän käänteen, kun katse kohdistuukin tähtitaivaan ihmeisiin. Vasta valmistunut elokuva kertoo piirrettyjen animaatioiden ja videoiden avulla tähtien elämästä ja kehityksestä.

Elokuva pitää sisällään piirrosanimaatiota, perinteistä planetaarioesitystä ja tieteellistä visualisointia. Lyhytelokuva on suunnattu erityisesti lapsille 5-vuotiaista alkaen ja sen kesto on 21 minuuttia.

– Tämä on ensimmäinen elokuvamme, joka on tehty yhteistyössä opiskelijoiden kanssa. Planetaarioelokuva on harvinainen tyylilaji, sillä niitä on tehty koko Suomen mittakaavassa vain kourallinen. Planetaarioesitykset ovat maailmalla selvästi nousussa, joten myös suurella budjetilla tuotettuja elokuvia alkaa hiljalleen ilmestyä markkinoille, sanoo tutkijatohtori Pasi Nurmi Turun yliopiston Tuorlan observatoriosta.

Tähtikeikka-elokuvan yleisönäytöksiä järjestetään Tuorlan observatoriossa 13.7.2016 alkaen keskiviikkoisin, perjantaisin, lauantaisin ja sunnuntaisin klo 13. Planetaarioesityksissä näytetään Tähtikeikan lisäksi toinen planetaarioelokuva, ja esityksen yhteiskesto on noin tunti.

Keskiviikkoisin ja perjantaisin esitetään Seitsemän ihmettä -elokuvaa, joka tutustuttaa maapallon ja avaruuden ihmeisiin. Lauantaisin ja sunnuntaisin mukana on Luokkaretki avaruuteen -elokuva, joka vie katsojat matkalle Aurinkokuntaan. Kesäkauden jälkeen 14.8.2016 alkaen esityksiä järjestetään vain viikonloppuisin.

Pääsylipun hinta on aikuisilta 8 euroa ja alle 15-vuotiailta lapsilta 6 euroa. Tuorlan planetaarion sivuilta kannattaa tarkastaa, onko esityksiin vapaita paikkoja jäljellä. Sivustolla voi myös tehdä paikkavarauksia.

Esitys on osa Turun yliopiston ja Turun ammattikorkeakoulun Tiede tähtiin -projektia, jota on rahoittanut Varsinais-Suomen liitto.

>> Tuorlan planetaario: http://www.astro.utu.fi/planetaario/index.shtml

Pasi Nurmi, p. 045 6567211, pasi.nurmi@utu.fi