Mediakutsu: Turku luonteva sijainti valtakunnalliselle lääkekehityskeskukselle

15.05.2015

Suomalainen lääkekehitystyö edustaa maailman huippua, mutta lääkeaihioiden kehittäminen nykyistä pidemmälle vaatisi lisää pääomia, lisää yhteistyötä ja uusia toimintamalleja. Suomen johtavana lääkekehityskeskittymänä Turku olisi luonteva sijainti valtakunnalliselle lääkekehityskeskukselle. Aiheesta keskustellaan seminaarissa keskiviikkona 20. toukokuuta.

​Turun yliopiston tiedote 15.5.2015

Tavoite esiteltiin helmikuussa Finlandia-talon Suomen tulevaisuus – Turun ja Varsinais-Suomen eväät kilpailukykyiseen tulevaisuuteen -seminaarissa. Tavoitteen edistämiseksi ovat turkulaistoimijat aloittaneet yhteistyön, jossa mukana ovat alan yritykset, Turun yliopisto, Åbo Akademi, Turku Science Park Oy ja Turun Biotekniikan keskus. Yhteistyötä tukevat myös Turun kaupunki, Varsinais-Suomen liitto ja Turku Sirkkala Rotaryklubi.

Lääkekehityskeskuksella kyettäisiin edistämään yliopistojen ja startup-yritysten yhteistoimintaa ja uusien lääkeaihioiden syntyä. Vastaava toimintamalli on käytössä jo useissa maissa. Esimerkiksi Ruotsissa, Tanskassa ja Belgiassa kertyneet kokemukset ovat jo osoittaneet lääkekehityskeskuksilla olevan merkittävä rooli uuden liiketoiminnan mahdollistajina.

Turkulaistoimijat vauhdittavat hanketta Kokouskeskus Maunossa (BioCity, Tykistökatu 6) järjestettävässä Lääkekehitys viennin veturiksi – valtakunnallinen lääkekehityskeskus Turkuun -seminaarissa keskiviikkona 20.5. klo 9.00–13.00.

Ohjelmassa kuullaan hankkeen taustoista ja tavoitteista sekä Belgiassa saaduista kokemuksista. Tilaisuuden päätteeksi käytävään paneelikeskusteluun osallistuvat mm. kansanedustajat Anne-Mari Virolainen, Esko Kiviranta, Ville Tavio ja Eeva Eloranta.

(Muutos ohjelmaan: kansanedustajat Anne-Mari Virolainen ja Esko Kiviranta ovat joutuneet perumaan osallistumisensa paneelikeskusteluun)

Tilaisuuden ohjelma:

Puheenjohtaja: Dosentti Mårten Kvist

9.00–9.15  Seminaarin avaus
Seppo Lehtinen, Turun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja
Tarja Nuotio, aluekehitysjohtaja, Varsinais-Suomen liitto

9.15–10.00  10 years of experiences from a Center for Drug Discovery and Development (CD3)
Director of Business Development Stefaan Allemeersch, Leuven, Belgium

10.00–10.20  Lääkekehityskeskus Turkuun. Miksi nyt tarvitaan?
Professori Jukka Westermarck, Turun Biotekniikan keskus

10.20–10.30  Keskustelua

10.30–11.00  Kahvitauko

11.00–11.20  Yliopistojen yhteistyö lääkekehityskeskuksessa
Kehitysjohtaja Riitta Mustonen, Turun yliopisto
Professori Niklas Sandler, Åbo Akademi

11.20–11.40  Mitä uuden lääkkeen kehittäminen merkitsee käytännössä?
Toimitusjohtaja Risto Lammintausta, Forendo Pharma Ltd

11.40–12.00  Bioalan merkitys Suomelle
Tutkija Martti Kulvik, Etla

12.00–12.55  Paneelikeskustelu, osanottajina Varsinais-Suomen kansanedustajat Ville Tavio (PS) ja Eeva Eloranta (SDP), sekä Elina Rantanen (VIHR) ja Åsa Gustafsson (RKP)