Mediakutsu: Turun yliopisto ja tiedonjulkistamisen neuvottelukunta tarttuvat terveysviestinnän haasteisiin yhteisseminaarissa 20.9.

17.09.2018

Miten puhua terveyteen liittyvistä asioista vastuullisesti, mutta ei yksisuuntaisen valistavasti? Entä minkälainen ammattieettinen koodisto määrittää terveysviestintää? Näihinkin kysymyksiin etsitään vastauksia, kun Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunta ja kieli- ja viestintäopintojen keskus järjestävät yhteistyössä tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan sekä Vastuullinen tiede -hankkeen kanssa terveysviestintään keskittyvän seminaarin 20.9. Turussa.

​Turun yliopiston tiedote 17.9.2018

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita tilaisuuteen!

Aika: 20.9.2018 klo 11.45–17.00
Paikka: Lääkintöneuvos Sakari Alhopuro -sali, Medisiina D (Kiinamyllynkatu 10, Turku)

Terveysviestintä kohtaa monenlaisia haasteita totuuden jälkeisenä aikana, jota luonnehtii informaatioähky ja asiantuntijatiedon arvonlasku. Miten terveysviestinnässä voi onnistua ja saada tutkittuun tietoon perustuvan viestin läpi jatkuvassa tietotulvassa?

Terveysviestintä on helppoa – vai onko? -seminaari tarttuu näihin haasteisiin ja tarjoaa monta näkökulmaa terveydestä viestimiseen. Tilaisuudessa on puhumassa suomalaisen tiede- ja terveysviestinnän kärkinimiä.

Tilaisuus on suunnattu paitsi yliopiston henkilökunnalle ja opiskelijoille, myös kaikille muille terveysviestintää tekeville ja siitä kiinnostuneille. Opiskelijat ja tohtorikoulutettavat esittelevät seminaarissa viisi haastavaa terveysviestinnän tapausta.  Tapauksien yhteydessä keskustellaan esimerkiksi terveysviestinnästä some-tiedon ja  klikkilööppien aikakaudella.

Seminaari on osa Turun yliopisto lääketieteellisen tiedekunnan 75-vuotisjuhlavuoden tapahtumia.

11.45 Seminaarin avaus
  • Tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan puheenjohtaja Katja Bargum, Yle
  • Dekaani Pentti Huovinen, TY

12.00 Alustukset

• Akateemikko Risto Nieminen, Aalto-yliopisto: Tiedeviestinnän vapaus ja vastuu
  • Ylilääkäri Markku Sainio, Työterveyslaitos: Riskien korostaminen sairastuttaa
  • Kirjailija, työelämäprofessori Tiina Raevaara, TY: Kun tiede meni someen: tapauskertomuksia tosielämästä
  • Erikoislääkäri, kliininen opettaja Ulla Ahlmén-Laiho, TY: Lääkäri kohtaa toimittajan – riski maailmojen yhteentörmäykselle vai yhteisellä asialla?
  • Turun Journalistiyhdistyksen puheenjohtaja Sini Silvàn: Asiantuntijatietoa tai asiantuntijaharhaa?

14.15 Kahvitauko

14.30 Tapaustarkastelut ja keskustelua

• Viestintäsuunnittelija Liisa Koivula, Aivoliitto ry
  • Kirjailija, työelämäprofessori Tiina Raevaara, TY

Moderaattorina on tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan pääsihteeri Reetta Kettunen.

16.30 Seminaarin päätös

• Tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan puheenjohtaja Katja Bargum, Yle