Mediakutsu: Turun yliopiston Feeniks-kirjaston avajaiset 23.2.

18.02.2015

Entisen Turun yliopiston pääkirjaston täysin uusitut tilat antavat mahdollisuuden entistä avoimempaan ja helposti lähestyttävään asiakaspalveluun. Kirjaston palvelut ovat kaikille avoimia.

​Turun yliopiston tiedote 18.2.2015

Tervetuloa yliopiston uudistuneen Feeniks-kirjaston (entinen pääkirjasto) avajaisten tiedotustilaisuuteen maanantaina 23.2. klo 11.30 Yliopistonmäelle. Varsinainen avajaistilaisuus alkaa klo 13.00.

Turun yliopiston entisessä pääkirjastossa on tehty täysremontti.  Uudistuneessa kirjastossa on aiempaa enemmän ryhmätyö- ja opiskelutiloja, jotka tukevat opiskelu-, opetus- ja tutkimustoimintaa.

– Kirjastosta on luotu uudenlainen oppimisympäristö. Kirjastossa on muun muassa eri hiljaisuusasteisia opiskelutiloja – rauhallista, hiljaista lukutilaa sitä tarvitseville ja lisäksi paikkoja kannettavalla tietokoneella työskentelyä ja opiskelua varten, kirjastonjohtaja Ulla Nygrén kertoo.

Tilojen remontointia on ohjannut kirjaston asiakaspalvelukonseptin uudistus. Esimerkiksi Lainaus- ja palautusautomaatit tekevät asiakaspalvelusta aiempaa ketterämpää.

– Olemme luopuneet suurista lainaustiskeistä ja hakeudumme nyt asiakkaiden pariin. Asiakaspalvelijamme ovat entistä paremmin saavutettavissa asiakkaiden tiedonhakuun ja aineiston paikantamiseen liittyvissä asioissa, Nygrén lupaa.

Kirjaston aineistot kaikkien käytössä

Nygrén muistuttaa, että kirjaston palvelut ovat kaikille avoimia ja toivottaa myös kaupunkilaiset tutkijoiden ja opiskelijoiden ohella tutustumaan uudistuneen kirjaston palveluihin.

Uudistetusta kirjastosta löytyvät vapaakappalekokoelma ja erikoiskokoelmat. Uutena aineistona kirjastossa ovat kielten kirjat ja kielten kurssikirjat. Uudet sanomalehdet ja aikakauslehdet on siirretty ensimmäiseen kerrokseen pääsisäänkäynnin läheisyyteen. Kirjastossa on otettu käyttöön myös yhtenäinen hyllyluokkajärjestys, joka helpottaa kirjojen löytämistä.

Toisessa kerroksessa on myös itsepalveluhylly, josta voi noutaa varastosta tilatut aineistot ja varaukset ja lainata ne kätevästi automaatilla. Varastotilauksia voi tehdä vapaakappaleaineistoon ja muuhun varastossa olevaan aineistoon entiseen tapaan.

Asiakkaiden käytössä on lisäksi muun muassa kulttuuriaineistojen työasema eli suomalainen verkkoarkisto ja radio- ja tv-arkisto.

Luotu 18.02.2015 | Muokattu 29.07.2021