Mediakutsu: Venäläis-suomalainen Life Sciences Center tiivistää Turun ja Pietarin yhteistyötä – tervetuloa seuraamaan keskuksen esittelyä

17.10.2017

Pietarin St. Petersburg Chemical-Pharmaceutical Academyssa pidetään 19.10.2017 venäläis-suomalaisen Life Sciences Centerin esittely, johon myös Suomen Pietarin pääkonsulaatin päällikkö osallistuu. Median edustajat ovat tervetulleet seuraamaan tilaisuutta videoyhteyden välityksellä.

​Turun yliopiston tiedote 17.10.2017

Venäläis-suomalaisen Life Sciences Centerin esittelyä ja tiedotustilaisuutta on mahdollisuus seurata videoyhteyden välityksellä torstaina 19.10. klo 14.30–15.30 PharmaCityn seminaarihuoneessa Pha8 (Itäinen pitkäkatu 4, 1. krs, rakennus T49 Kampuskartassa). Tilaisuudessa voi myös esittää kysymyksiä videon välityksellä.

Tänä vuonna neljättä kertaa järjestettävän venäläis-suomalaisen symposiumin Experience of Cooperation between Universities and Pharmaceutical Companies: From Research to Practice yhteydessä esitellään myös virallisesti yhteinen venäläis-suomalainen keskus – Russian-Finnish Life Sciences Center. Symposium järjestetään Pietarissa 19.10.2017.

Russian-Finnish Life Sciences Center on kolmen suomalaisen ja kahden venäläisen yhteistyökumppanin perustama keskus. Kumppanit ovat St. Petersburg Chemical-Pharmaceutical Academy, Turun yliopisto, Åbo Akademi, Turku Science Park ja yhteistyöprojekti Medico-Pharmaceutical Projects: XXI Century.

Keskus esitellään lehdistötilaisuudessa, jossa viiden kumppaniorganisaation johtajat jakavat visionsa keskuksen työstä ja kehityksestä. Tilaisuudessa puhuvat Pietarin varakuvernööri Sergey Movchan, Suomen Pietarin pääkonsulaatin päällikkö Anne Lammila, sekä useita tutkijoita, opettajia ja opiskelijoita Venäjältä ja Suomesta. Lisäksi Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell esittää videotervehdyksensä. Keskuksen esittelyn jälkeen Pietarin State Chemical Pharmaceutical Academy (SPCPA) myöntää Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänäselle kunniaprofessorin arvonimen.

Russian-Finnish Life Sciences Center tarjoaa yksilöllisen paikan suomalaisten ja venäläisten opiskelijoiden, opettajien ja tutkijoiden, sekä lääke- että biolääkeyhtiöiden asiantuntijoiden väliselle vuorovaikutukselle sekä ideoiden, tiedon ja kokemuksen jakamiseen.

– Uskomme, että tämä projekti johtaa vahvempaan yhteistyöhön suomalaisten yliopistojen ja lääkeyhtiöiden välillä, tukee tieteellistä tutkimusta lääkekehityksen alueella, sekä edistää Suomen ja Pietarin välistä ystävyyttä, kertoo SPCPA:n rehtori Igor Narkevich.

Myös Turun yliopistolla ja Åbo Akademissa tunnistetaan yhteistyön mahdollisuudet.

– Yliopistolla on jo käynnissä yhteisiä projekteja SPCPA:n kanssa, ja tämä hanke tulee vahvistamaan yhteistyötämme myös jatkossa, sanoo rehtori Kalervo Väänänen.

– Olemme iloisia, että yhteistyö tiivistyy entisestään ja voimme rakentaa systemaattisemmin yhteistyötä aina tutkijavaihdoista yritysyhteistyöhön. On tärkeää, että toimijat oppivat tuntemaan toisensa laaja-alaisesti, jotta molemminpuolista asiantuntijuutta voidaan hyödyntää, sanoo Åbo Akademin tutkimuksesta vastaava vararehtori Niklas Sandler.

– Uusi keskus tulee nostamaan pitkäaikaisen yhteistyömme uudelle tasolle, kertoo puolestaan BioCity Turun tieteellinen johtaja Jyrki Heino.

– Keskus tarjoaa mahdollisuuden suomalaisten ja venäläisten pienten ja keskisuurten yritysten yhteistyölle ja kehitykselle molempien maiden markkinoilla, Turku Science Parkin erityisasiantuntija Teppo Laaksonen kokee.

Keskuksen viralliseen esittelyyn osallistuu SPCPA:n rehtori Igor Narkevich, Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen, Åbo Akademin vararehtori Niklas Sandler, Turku Science Parkin erityisasiantuntija Teppo Laaksonen ja yhteistyöprojekti Medico-pharmaceutical Projects: XXI Centuryn hallituksen puheenjohtaja Zakhar Golant.

Lisätietoa:
Tieteellinen johtaja Jyrki Heino, BioCity Turku, +358 2 333 6879, +358 50 523 8351, jyheino@utu.fi

>> SPCPA:n viralliset sivut

Luotu 17.10.2017 | Muokattu 17.10.2017